Tilbageslag for DFDS på Kanalen

800px-Dover_Seaways_leaving_Dover_for_Dunkerque_(8714432365)Striden om færgefarten mellem Dover og Calais så i januar ud til at være afsluttet med konkurrencemyndighederne og danske DFDS som vindere. Men en ny afgørelse giver DFDS konkurrent Eurotunnel lov til at sejle videre på ruten med selskabet MyFerry Link.

To gange havde engelske appeldomstole afgjort, at Eurotunnel ikke måtte sejle på ruten, fordi selskabet så havde over 50% af markedet på Kanalen. Men nu giver en civil domstol Eurotunnel lov til at fortsætte.

”Vi er overraskede over kendelsen. Det er ærgerligt, men ikke en katastrofe for vi fik nedbragt underskuddet på ruten, ganske betydeligt i fjor”, siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS. Han har tidligere fortalt, at det i starten kostede DFDS op mod 10 millioner kroner om måneden, at de tre færger fra MyFerry Link blev indsat på ruten.

De engelske konkurrencemyndigheder har nu fire uger til at beslutte, om de vil indbringe sagen for højesteret.

”Hvis de ikke appellerer, vil vi overveje, om vi kan indbringe sagen for højesteret, men det afhænger også af, hvad Eurotunnel gør. De er stadig i gang med en salgsproces af MyFerry Link”, siger Niels Smedgaard.

Hvor mange penge DFDS i alt har tabt på ruten kan han ikke komme ind på pga. kvartalsregnskabet på torsdag.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.