Tilbageslag for DFDS på Kanalen

800px-Dover_Seaways_leaving_Dover_for_Dunkerque_(8714432365)Striden om færgefarten mellem Dover og Calais så i januar ud til at være afsluttet med konkurrencemyndighederne og danske DFDS som vindere. Men en ny afgørelse giver DFDS konkurrent Eurotunnel lov til at sejle videre på ruten med selskabet MyFerry Link.

To gange havde engelske appeldomstole afgjort, at Eurotunnel ikke måtte sejle på ruten, fordi selskabet så havde over 50% af markedet på Kanalen. Men nu giver en civil domstol Eurotunnel lov til at fortsætte.

”Vi er overraskede over kendelsen. Det er ærgerligt, men ikke en katastrofe for vi fik nedbragt underskuddet på ruten, ganske betydeligt i fjor”, siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS. Han har tidligere fortalt, at det i starten kostede DFDS op mod 10 millioner kroner om måneden, at de tre færger fra MyFerry Link blev indsat på ruten.

De engelske konkurrencemyndigheder har nu fire uger til at beslutte, om de vil indbringe sagen for højesteret.

”Hvis de ikke appellerer, vil vi overveje, om vi kan indbringe sagen for højesteret, men det afhænger også af, hvad Eurotunnel gør. De er stadig i gang med en salgsproces af MyFerry Link”, siger Niels Smedgaard.

Hvor mange penge DFDS i alt har tabt på ruten kan han ikke komme ind på pga. kvartalsregnskabet på torsdag.