To timer fra London til Skotland

Planen, der kan være gennemført i 2030, skal køre fra London til Glasgow på to timer og 16 minutter, og skal undervejs betjene storbyerne Birmingham, Manchester, Liverpool og Edinburgh og hastigheden skal være over 325 km/t.

 

Hvis projektet gennemføres, bliver det Storbritanniens anden højhastighedsforbindelse efter Eurostar-forbindelsen, der kører fra London-stationen St Pancras gennem kanaltunnelen og forbindes med de kontinentale højhastighedsbaner. Imidlertid skal den nye bane – High Speed 2 – først godkendes af den britiske regering, som for tiden arbejder med sit eget højhastighedsprojekt.

 

Toget bliver en stærk konkurrent til flyet, idet rejsende kan nå fra London til Manchester på 83 minutter, hvor det i dag varer mindst 2 timer og 8 minutter, mens turen fra London til Birmingham kan gennemføres på 45 minutter, hvor den i dag er mindst en time og 22 minutter.

 

Ifølge Network Rail skal der anlægges ca. 2.500 kilometer spor og bygges 138 broer over veje og eksisterende banelinier.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.