- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Travel Manager: Rejsebureauerne er passive

Jens Liltorp, der er ansvarlig for indkøb af forretningsrejser hos LEO Pharma, mener at rejsebureauerne er for passive omkring NDC-udviklingen.

Til foråret går SAS i gang med at teste NDC-bookinger, og den 1. marts 2020 er flyselskabet ifølge planen klar med en komplet retail-funktionalitet.

Men det kræver imidlertid, at der er rejsebureauer, der er klar til at indgå de særlige NDC-partnerskabsaftaler, så slutbrugerne kan få udbytte af den nye teknologi. Indtil videre har de store erhvervsrejsebureaukæder dog været afventende, selvom BDC Travel på globalt plan netop har offentliggjort, at man tilslutter sig Lufthansa-koncernens NDC-program.

Hos LEO Pharma følger Jens Liltorp, der er Category Manager, Travel & Meetings, udviklingen tæt, blandt andet fordi han er medlem af en europæisk Travel Managers Advisory Group (TMAG), der beskæftiger sig NDC.

”NDC-udviklingen vil være meget drevet af krav fra kunderne, for i sidste ende er det os, der betaler. Rejsebureauerne er tilsyneladende meget passive, og måske kan man forestille sig, at NDC-forventninger bliver en del af de udbud, der fremover bliver lavet,” siger Jens Liltorp til STANDBY.dk.

Konkurrencedygtige gennem NDC
Dermed er der lagt op til, at rejsebureauerne bliver nødt til at forholde sig til, hvordan de vil tackle NDC-udfordringen, specielt hvis det bliver en del af kommende udbud.

”Jeg synes, at jeg ved enhver tænkelig lejlighed har spurgt mit eget rejsebureau og andre rejsebureauer, hvor de står henne. Jeg tror dog, at der sker mere bag linjerne, end hvad man umiddelbart giver udtryk for,” vurderer Jens Liltorp.

Det handler ikke så meget om teknik, men i højere grad om kommercielle interesser og om den strategiske placering i distributionskæden. I dag er rejsebureauerne nemlig afhængig af segmentindtægter fra de store GDS-selskaber, og hvis der gøres brug af NDC-løsninger udenom GDS´erne, vil det reducere indtægterne.

”Jeg har ikke noget til overs for argumentet om, at rejsebureauerne mister segmentindtægter fra GDS´erne. Vi betaler for, at de leverer en ydelse til os, og det må være med til at skubbe dem i NDC-retningen. De skal gennem disse løsninger sikre, at de er konkurrencedygtige,” understreger den erfarne rejseindkøber.

 

Relaterede artikler:

BCD Travel og Lufthansa Group i NDC-samarbejde

Første NDC-bookinger hos SAS i foråret 2019

Billetkontoret klar med Lufthansas NDC-priser

Store forskelle på rejsebranchens NDC-parathed