PR-foto fra GDS Amadeus.

Store forskelle på rejsebranchens NDC-parathed

Markante afvigelser i, hvor meget forskellige dele af rejsebranchen er klargjort til IATA’s New Distribution Capability-program, står der i åbent brev til rejsebranchen fra blandt andet dansk ekspert.

Hvad enten man synes om det eller ej, så er IATA’s New Distribution Capability (NDC) en vigtig del af rejsebranchens fremtid.

Flere IATA-flyselskaber (International Air Transport Association) udruller i disse år NDC-konceptet, der blandt andet skal opfylde flyselskabernes ønske om, at der gerne bookes direkte hos dem.

”Det er IATA’s mål, at 20 procent af flyselskabernes globale ”indirect sales” – altså alt der ikke handles direkte hos flyselskaberne – i 2020 skal håndteres via NDC,” sagde Jens Liltorp for nylig til STANDBY.dk

Jens Liltorp, foto: Preben Pathuel.

Jens Liltorp er i bestyrelsen for Danish Business Travel Association, den største danske forening af travel managers, og til daglig travel manager for den store danske medicinalkoncern Leo Pharma.

Et af Jens Liltorps tillidshverv er formandskabet for IATA’s europæiske gruppe TMAG (Travel Managers Advisory Group), der sikrer, at synspunkter fra corporate buyers (travel managers, red) om NDC-projekter høres.

Sammen med formanden for den nordamerikanske TMAG-gruppe har Jens Liltorp netop skrevet et åbent brev til alle segmenter i rejsebranchen, der er eller vil blive involveret i NDC-problematikken.

Der er ros til arbejdet med NDC-udfordringerne, men brevet udtrykker også bekymringer for, at rejsebranchen ikke er på samme omgangshøjde.

Udviklingen går så hurtigt som forventet
”Vi vil ikke med brevet pege mod konkrete aktører i rejsebranchen, men såvel vi i den europæiske TMAG-gruppe som i vor nordamerikanske modsvarighed oplever, at udviklingen indenfor NDC ikke går så hurtigt som forventet,” siger Jens Liltorp til STANDBY.dk og fortsætter:

”Vi oplever for eksempel ofte, at nogle corporate buyers ikke selv er godt nok NDC-orienterede og forberedte. Måske skulle de allerede nu have diskussioner med airline-partnere om NDC ”parathed” – og bringe ønsker til, hvad der fremadrettet kan inkluderes i aftaler i spil. Og selvfølgelig ikke kun til airlines. Det samme gælder rejsebureauer og online booking tools. Tiden er ved at være moden til at vi kan se konkret indhold, der henvender sig til virksomhederne, som jo i sidste ende betaler for produkter og services.

Jeg hører også at virksomhederne har svært ved at få svar fra leverandører – for eksempel flyselskaber – om, hvor langt det pågældende flyselskab er på området, herunder hvilke overvejelser det har om NDC.”

Jens Liltorp siger, at det åbne brev henvender sig til blandt andet flyselskaber, teknologileverandører som reservationssystemerne og rejsebranchens kunder som travel managers, rejsearrangører og rejsebureauer, ikke mindst erhvervsrejsebureauerne.

Brevet påpeger blandt andet behovet for mere viden hos de forskellige segmenter indenfor rejsebranchen.

Læner sig tilbage
”Vi sidder lidt med en fornemmelse af, at nogen læner sig til bage og afventer mulighederne der kommer indenfor NDC. I TMAG efterlyser vi, at der bliver gjort noget ved det manglende engagement for dele af aktørerne i branchen,” siger Jens Liltorp og tilføjer:

”Som vi ser det bliver alle relevante parter nødt til at involvere sig og stille spørgsmål. Ikke kun på leverandør-side, men også for sig selv og i sine netværk. Branchen har behov for den forandring, NDC vil give, derfor må vi alle involvere os. Og NDC er en massiv maskine, som det er svært at komme i mål med, hvis ikke alle bakker op.”

Relaterede artikler:

Ny rejseteknologi giver mange udfordringer

Amadeus og CWT udvider samarbejdet

British Airways øger GDS-distributionsgebyr