En mere effektiv og fleksibel distribution af en række SAS-produkter er lige om hjørnet, hvis de skandinaviske rejsebureauer er klar til at tage imod løsningen.
Et af de absolutte buzzwords i den internationale rejse- og luftfartsbranche er NDC (New Distribution Capability), der er en XML-baseret datastandard, der fremover skal skabe en mere fleksibel distribution af flyselskabernes produkter, end GDS-selskaberne hidtil har kunnet tilbyde.
SAS har i 30 år haft en aftale med Amadeus om distribution af selskabets produkter, og i dag benytter SAS sig af det særlige Altéa Suite-produkt. Men fremover vil SAS også distribuere sine produkter via NDC, således at rejsebureauerne kan få mulighed for at sælge de samme produkter og tillægsydelser til deres kunder, som SAS selv kan sælge på hjemmesiden.
SAS har netop skudt selskabets store NDC-projekt i gang, og planen er, at de første testbookinger skal kunne gennemføres næste forår.
“SAS har netop påbegyndt en teknisk implementering af NDC-standarden, og vi forventer i maj at kunne gennemføre en pilottest sammen med nogle partnere,” bekræfter salgschef Michael Hansen fra SAS i Danmark til STANDBY.dk.
Fordele for virksomhedskunder
NDC kan blive en betydelig fordel for Travel Managers i de store virksomheder. Først og fremmest bliver der mulighed for at få leveret samtlige rejsedata på SAS-flyvninger uanset valg af kanal, og herudover er der eksempelvis muligt via NDC på forhånd at bestille morgenmad på samtlige flyvninger, der tidsmæssigt ligger inden for virksomhedens politik på dette område.
Præsentationen af de mange tillægsprodukter og ydelser gøres også mere lækker, end hvad man kan opleve i GDS´erne. Det er nemlig muligt at bruge fotos og videoer til at præsentere produkterne.
Endelig kan der via NDC arbejdes med dynamisk rejsepolitik, således at det vil være muligt at differentiere tilbuddet til de rejsende afhængig af den aktuelle funktion, som de har i den pågældende virksomhed.
API til rejsebureauerne
Forudsætningen for, at rejsebureauerne kan bruge NDC-løsningen er, at der udvikles en såkaldt API (Application Programming Interface, red.), der gør det muligt for to forskellige dataprogrammer at tale med hinanden. Denne API skal efter planen være færdig til implementering hos rejsebureauerne den 1. september næste år. Det kræver dog, at rejsebureauerne også er klar til løsningen.
“Vores mål er at give mulighed for at partnere kan koble op til vores API i efteråret 2019, men det afhænger af implementeringen hos partnerne, der kan tage lang tid,” forklarer salgschefen.
Hele NDC-implementeringen ventes afsluttet den 1. marts 2020, og på dette tidspunkt skal den fulde retail-funktionalitet være fuldt udrullet, således at de store virksomhedskunder kan få adgang til de billigste SAS-billetter uanset distributionskanal.
“Hvis kundernes rejsebureau eller deres distributionspartner vælger at koble op til vores NDC-løsning, så bliver det muligt for corporate-kunderne at foretage NDC-bookinger,” understreger Michael Hansen.
SAS leder i øjeblikket efter partnere, der vil være testpiloter i NDC-løsningen, og ifølge selskabet er der i øjeblikket dialog med mange interessenter.
Relaterede artikler:
Billetkontoret klar med Lufthansas NDC-priser