Wonderful Copenhagen præsenterede manifestet - Planet Copenhagen - på en konference. (Foto: Wonderful Copenhagen | PR)

Turismeaktører forpligter sig til bæredygtighed

Wonderful Copenhagen har formuleret og lanceret et nyt manifest, der har til hensigt at gøre turismen i hovedstaden mere bæredygtig i fremtiden. Flere aktører har allerede tilsluttet sig.

Fem målsætninger skal fremover medvirke til, at turismeaktørerne i hovedstaden agerer mere bæredygtigt. De fem punkter stammer fra et nyt manifest ved navn Planet Copenhagen, som Wonderful Copenhagen netop har præsenteret på en konference.

De virksomheder, der har tilsluttet sig manifestet, skal dog gøre andet end blot at skrive under. De forpligter sig til at udarbejde en konkret handlingsplan, som skal vise hvilke initiativer, de hver især vil iværksætte for at bidrage til, at de overordnede mål kan nås.

”Erhvervet er allerede i fuld gang med den bæredygtige omstilling, men det er første gang nogensinde, at vi går sammen om fælles ambitiøse mål kombineret med et klart commitment til handling. Med manifestet tager turismeerhvervet et klart ansvar for at bidrage til Danmarks ambitiøse bæredygtighedsmål,” udtaler Mikkel Aarø-Hansen, der er administrerende direktør i Wonderful Copenhagen

Fem mål at arbejde henimod
Den første målsætning er, at København skal være den mest bæredygtige destination samlet set. Dernæst er det også en ambition, at det bliver hovedstaden, der indtager førstepladsen, når de internationale turister skal vurdere det mest miljøvenlige rejsemål.

Det tredje af manifestets fem punkter handler om, at sikre den lokale opbakning til turismeudviklingen. Det skal ske ved, at turismen udvikles i balance med borgernes behov og ved at erhvervet tager et større social ansvar, lyder det i teksten.

I den fjerde målsætning erklærer underskriverne, at de vil gøre ”bæredygtighed til business” således, at turismen i højere grad end i dag skal løfte den lokale økonomi, fortsat skabe nye produkter og arbejde for at slå den danske hovedstads bæredygtige profil fast internationalt.

Slutteligt forpligter turismeaktørerne sig til at tage et større medansvar for at såvel hovedstaden som Danmark kan indfri både lokale og nationale mål inden for klima, miljø og natur. Det skal ske ved at mindske CO2-udledningerne samt tage større hensyn til natur og biodiversitet både i den direkte forretning og gennem de underleverandører, som virksomhederne arbejder sammen med.

Sætter store og mærkbare aftryk
Wonderful Copenhagen oplyser, at arbejdet med at få virksomheder til at tilslutte sig manifestet intensiveres i løbet af efteråret, men de første har allerede forpligtet sig. En af dem er Scandic Hotels Danmark, hvor administrerende direktør Søren Faerber fremhæver samarbejde som et vigtigt delelement i manifestet.

”Med manifestet forpligter vi os til at dele, hvad vi hver især laver, og det sætter store og mærkbare aftryk, når vi løfter sammen og får alle med, herunder også leverandører. Og hvis vi med vores standarder for bæredygtighed også sætter et positivt aftryk på alle vores internationale gæster, begynder vi at komme rigtig langt.”

Koncernchef Christian Folden Lund fra Bellagroup ser frem til at udveksle erfaringer med branchekolleger for at finde nye løsninger på baggrund af Planet Copenhagen.

”Som en af hovedstadens største spillere ser vi frem til at byde ind med vores egne, levede erfaringer, men også til at søge og skabe ny viden i tæt samarbejde med vores branchekollegaer på tværs af værdikæden. For kun én ting er sikkert, når det kommer til bæredygtighed: Vi bliver aldrig færdige med at forsøge at finde fremtidens løsninger.”


Relaterede artikler:

Målrettet arbejde resulterer i Green Key-certificering

Dansk turisme skal prioritere bæredygtighed

Bæredygtighed skal styrke dansk erhvervsturisme