Turismen vokser I Emiraterne

De store investeringer giver nu gode resultater for turismen i De forenede arabiske Emirater.

Turisme har de senere år været grundlaget for Emiraternes strategi med hensyn til at reducere landenes afhængighed af olien. Med milliardinvesteringer i arkitektur og kulturbegivenheder, udgør turismen i dag 13,5% af bruttonationalproduktet.

Turismestrategien fungerer side om side med udviklingen – især i Dubai og Abu Dhabi – som betydende fly-knudepunkter. Da Emiraterne ikke har store kulturelle og historiske mindesmærker, er turismen bygget op omkring luksus, shopping, udstillinger, sport og store arkitektoniske projekter, som for eksempel  Jumeirah Palm – en kunstigt palmeformet ø-landskab.

I 2012 steg antallet af ankomster til Emiraterne til 11 millioner, hvilket bekræfter, at Emiraterne fortsat er en populær turistdestination. Væksten er især styrket af arrangementer som Formel 1 Grand Prix in Abu Dhabi, Dubai Shopping Festival og Dubai World Cup – verdens dyreste hestevæddeløb.

De fleste turister kommer fra Europa, fulgt af Asien og Mellemøsten, og der er flere planer om nye turist-projekter, som for eksempel Mohammed Bin Rashid City, der skal bestå af 100 hoteller, verdens største shopping mall og en Universal Studios temapark, såvel som Jebel Ali komplekset, der skal rumme fem temaparker omkring en kopi af Taj Mahal.

Ifølge nye undersøgelser fra Timetric, er indenrigsrejserne faldet fra 6,7 millioner i 2008 til 5,5 millioner i 2012. Det er der flere årsager til. Den ene er, at mange af beboerne i Emiraterne er gæstearbejdere, der foretrækker at rejse til deres hjemland. En anden er, at borgerne i Emiraterne rejser bort fra den betydelige varme i sommermånederne.

Turismen til udlandet er steget marginalt med 0,7% årligt fra 2008 til 2012, mens de rejsendes udgifter i udlandet i samme periode er steget med 2,45% årligt.