Turistbranchen skal tænke anderledes

Anne-Mette Knattrup.

På generelforsamlingen i Dansk Turismefremme blev der budt velkommen til to nye bestyrelsesmedlemmer.

Dansk Turismefremme har fokus på lokal turismeudvikling og samarbejde på tværs. I tråd hermed, var der lagt op til en turismefremmedag inden generalforsamlingen og godt 40 turistchefer, turismemedarbejdere og aktører fra hele landet deltog.

Deltagerne blev beriget med viden om effektmålinger og evaluering af deres lokale turismeindsats af forfatteren til rapporten ’Fremtidens feriehus og feriehusområde’, der stillede skarpt på brugerne af de danske feriehusområder, deres behov og på, hvordan man bør tænke naturen mere ind i turismeudviklingen.

I dansk turisme kan der tænkes i andre former for samarbejder, f.eks. med andre brancher for at udvikle turismeproduktet. Deltagerne blev opfordret til at ’vende ideerne om’ – til at gøre andet end det, man plejer og lægge sine faste vaner om med det formål at træne kreativiteten og blive bedre til at udvikle turismeproduktet.

”Omvendt brainstorming er et interessant værktøj, for hvad vil svaret være på spørgsmålet: ’Hvordan sikrer vi, at der kommer så få turister som muligt?’ Og hvordan kan vi så vende det om og bruge det til videreudvikling?”, siger Dansk Turismefremmes formand, Anne-Mette Knattrup.

Anja Vorm Andersen, Ishøj Turist- og Erhvervskontor og Karsten Justesen, Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter blev nyvalgt til bestyrelsen.  Yderligere blev Dorte Frandsen, Kerteminde Turistbureau og Thomas Klostergaard (kasserer), VisitJuelsminde genvalgt. Bestyrelsen består desuden af formand Anne-Mette Knattrup fra VisitRanders, næstformand Morten Damgaard fra VisitVejle og sekretær Claus Westergaard fra Holbæk Erhvervsforum.