Turistindustrien halter bagefter

Den aktuelle forbrugertrend, hvor der fokuseres stærkt på at tage etisk ansvar, varetages ikke godt nok af den internationale rejse- og turistindustri, mener formanden for World Travel Market (WTM), Fiona Jeffery.
”Der er tegn på, at rejsebranchen og turismeorganisationer sakker bagud, når det gælder trenden om etisk ansvarlighed. Bortset fra nogle rigtig ansvarlige turismeforetagender rundt om i verden, er der stadig rigtig lang vej igen,” sagde Fiona Jeffery på ”The International Conference on Responsible Tourism” i Kerala i Indien i weekenden.    

”Turisme forandrer sig utvivlsomt hurtigt i og med, at konventionel turisme tvinges til at imødekomme strengere miljømæssige krav. Det skaber en udfordring for statsregeringer og den private sektor, som skal udvikle nye økonomisk rentable turismestrategier,” mener Fiona Jeffery.

Ifølge formanden er det især de mindre foretagender i rejsebranchen, der gør mest for at tage miljøhensyn.
”Det er værd at lægge mærke til, at det især er mindre organisationer og specialiserede operatører, ofte styret af passionerede individer, der vil sikre en bedre verden. Meget mere bør gøres af den internationale rejse- og turistindustri, hvis branchen skal kunne følge med andre sektorer og opfyldende kravene,” siger hun.   

Den næste ”WTM World Responsible Tourism Day” finder sted onsdag d. 12. november, og det skulle efter forhåbningerne gerne resultere i mange ambitiøse tiltag for ansvarlig turisme på globalt plan.  

Skrevet af