Tynd undskyldning for tyskernes svigt med danske sommerhuse

KOMMENTAR: Hverken hunden Thor eller sagen om grænsebomme kan bruges som undskyldning for, at tyskernes overnatningstal falder konstant i danske sommerhuse. Snarere mangel på kvalitet og dyre priser.

Af Ejvind Olesen        

Man kan ikke tage dansk turismes klagesang alvorligt, hvis udsagn fra Jan Haapanen, direktør i udlejningsbureauerne Novasolo og Dansommer skal tages for pålydende.

Direktøren sagde forleden til JP Erhverv, at især to ting har bidraget til den meget blakkede opfattelse af at tage på ferie i et dansk sommerhus. Den ene var sagen om grænsebommene, og den anden i for nylig om hunden Thor.

”Tyskeren frygter, at de kan få deres hund aflivet, hvis de tager den med til Danmark. Disse sager har konsekvenser, for det skader vores anseelse, og så tager tyskerne andre steder hen,” fastslår han.

Sikke dog en gang pølsesnak. En grov undervurdering af vore tyske gæster, som intelligente mennesker, der ikke lader sig forføre hverken af politikersnak eller hundevenner. Jeg vover den påstand, at det aldrig vil kunne ses på nogen salgsstatistik, der lyder på et fald på 424.400 tyske overnatninger, alene i 2012.

Nej, det er helt andre ting, der tæller. Udlejningspriserne er for dyre, det samme er dagliglivet i de danske sommerhusområder, sæsonen er for kort, kvalteten af mange huse ikke god nok – og endelig har tyskerne efter Murens fald fået masser af gode strande og billigere muligheder, end de kan finde i Danmark.

Ideen med at drage ud med Visit Denmark på messer i de store byer med et moderne dansk sommerhus, fyldt med hygge og duft af kaffe og pejseild, er godt nok. Blot ikke hvis det ikke er i overensstemmelse med virkeligheden.

Fra kollega Jørn Henrik Jørgensen, som har dækket netop det område i mange år, fik vi forleden en kommentar om sommerhusene. Han påpeger, at der skal stilles helt anderledes krav til sommerhusudlejerne.

Langt størstedelen af de sommerhuse, der er i udlejningsmarkedet, er fra 70`erne og kun i beskedent omfang moderniseret. Han mener også udlejnings-og markedsføringsgebyret skal ned. Endelig tilføjer han, at tyske kernekunder i dag stiller helt anderledes krav til oplevelser end blot vand, strand og friskbrygget kaffe.

Vejret kan vi ikke gøre noget ved, og tyskerne har stadigvæk deres gule regnfrakker. Men det er i hvert fald ikke en enkelt historie om en hund eller om grænsebomme, som aldrig blev til noget, der holder dem hjemme.