Tyskerne ændrer Femern-planer

femern projektTyskland udskyder elektrificeringen af jernbanen fra Femern mod Hamborg i tre år, men investerer i dobbeltsporet elektrificeret bane fire år før tid.

Når Femern-anlægget er færdigt i 2021 til at åbne en elektrificeret højhastighedsbane over Sjælland til Tyskland, mangler der en elektrificeret bane på den tyske side.

Ifølge transportminister Magnus Heunickes orientering til Folketingets Transportudvalg har den tyske forbundstransportminister, Alexander Dobrindt, oplyst, at udbygningen fra Femern mod syd først bliver færdig i 2024 – tre år senere end Tyskland ifølge traktaten om Femernbælt-forbindelsen er forpligtet til, skriver business.dk.

Til gengæld fremrykkes investeringen i en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane, som først skulle være færdig syv år efter åbningen af den faste forbindelse. Fremrykningen er forklaringen på, at Tyskland ikke vil bruge penge på at elektrificere den gamle banestrækning.

”Det er positivt, at tyskerne vil investere mere i deres dobbeltspor, men vi får slet ikke det ønskede udbytte af Femernforbindelsen i de første år. Hvis den tyske tidsplan skal komme på tale, skal der være entydige gevinster for blandt andet rejsetiden mellem Danmark og Hamborg”, siger Magnus Heunicke.

På dansk side er opgradering af jernbanen til og de forberedende arbejder til tunnelbyggeriet i gang.