Tyskland topper som forretnings- og kulturrejsemål

Petra Hedorfer.

På ’greenmeetings og events konferencen 2013’ offentliggjorde bestyrelsesformand Petra Hedorfer, Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), de nyeste trends i Tysklands-turismen.

Ikke mindst forretningsrejserne havde et enormt plus sidste år. Ifølge foreløbige tal steg europæernes forretningsrejser til Tyskland til næsten 13 millioner – en stigning på 12,3% i forhold til året før.

”Dermed indtager Tyskland førstepladsen blandt europæernes forretningsrejsedestinationer. Det er et yderst glædeligt resultat og et bevis på landets økonomiske styrke“, siger Ernst Burgbacher, medlem af forbundsregeringens turismeudvalg. I samme tidsrum er europæernes forretningsrejser på verdensplan steget med 7%.

Især fremhæves Tysklands position som mål for de såkaldte MICE-rejser.

”Antallet af denne type forretningsrejser fra Europa til Tyskland er i 2012 steget med 16,5% til over seks millioner rejser og udgør en væsentlig drivkraft for den tyske incoming-turisme“, siger Petra Hedorfer.

Tyskland er blandt de mest populære turistrejsemål i Europa.  I 2012 kunne Tyskland med 46,2 millioner rejser for tredje år i træk placere sig på andenpladsen over europæernes mest besøgte destinationer. På førstepladsen med omkring 49 millioner rejser ligger Spanien, og på tredjepladsen følger Frankrig med 36 millioner rejser.

Mens europæernes udlandsrejser sidste år voksede med 1,9% i forhold til året før, steg tysklandsrejserne med 8,2%.

Tyskland er også populær som europæernes kulturdestination og indtager ifølge European Travel Monitor endog førstepladsen i denne kategori med en markedsandel på 12%. Især nabolandene sætter pris på det tyske kulturlandskab.