AE-rådet konkluderer i en analyse, at vi får en bro til Tyskland for 32 milliarder kr, hvoraf udenlandske bilister og EU betaler de 25. Hertil kommer et nyt jernbaneanlæg fra Ringsted til Rødby til 7 milliarder, som danske skatteydere ikke skal bidrage til, skriver business.dk.
heføkonom Frithiof Hagen forklarer, at både bro og landanlæg betales udelukkende af forbindelsens brugere – ikke af skatteyderne – samt af EU-tilskud. Samtidig forventes det, at kun hver fjerde bruger kommer fra Danmark, så det vil i høj grad være udlændinge og EU, der kommer til at betale.
EU har lovet at yde 2,6 milliarder kr. og i 2014 forventes yderligere EU-tilskud. Hvis Danmark får halvdelen af den forventelige støtte, svarer det til EU-midler på 7,1 milliarder kr. Det efterlader 32 milliarder kr., som brugerne må betale.
Ifølge skøn fra Fehmarnbelt Traffic Consortium kommer 24% fra danske brugere, 33% fra tyske, 22% fra svenske og resten fra andre landes brugere. Det betyder, at danskerne skal betale 7,6 milliarder for at få hele projektet til 39 milliarder.