Uenighed om konsekvenserne af finanskrisen

 

Direktør i Spies, Jan Vendelbo, var forleden ude med en forventning om, at salget af rejser på grund af bankkrisen ville falde 10 pct.?Jan Lockhardt, direktør for Apollo Rejser, spår, at bankkrisen vil betyde en salgsnedgang på 10-15 pct. og gøre nye rejsemål populære. Det skriver berlingske.dk.

 

»Fremover vil danskerne holde sig til kortere rejser,« sagde Jan Lockhardt til Børsen. »Det vil blive de nære rejsemål, der vil få medvind, og de oversøiske vil man se gå ned omsætningsmæssigt. De billige rejser vil blive prioriteret langt højere.«

 

Hos Apollo er omstillingen til billigere rejsemål allerede gået i gang, for ifølge Jan Lockhardt vil danskerne ikke holde op med at rejse, de vil se på, hvor langt de så kan rejse, for de penge de har.?

 

Dette synspunkt bakkes op af salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour. »Vi er heldige, at vi lever i et mørkt, trist land, hvor ferierne står meget højt på folks prioritetsliste,« siger han.

 

Jesper Boas Smith, direktør i BV Travel Group, der er stor på krydstogter, er ikke enig i forudsigelsen om, at danskerne vil vælge kortere rejser. Han mener, at frekvensen af rejser vil bliver nedsat. At vi ikke vil rejse så ofte som tidligere. Og at det måske netop kan gå ud over de kortere ferier og storby-ferier, der i vidt omfang er en slags forbrugsfest med indkøb og restaurantbesøg på programmet.

 

»Efter min opfattelse, vil den finansielle afmatning medføre større krav til rejsebranchen på helt andre områder. Men der er også den positive effekt, at kvalitetsrejseprodukter kan blive billigere. På den måde bliver afstanden mellem en luksusferie af høj kvalitet mindre – målt med lavprisrejserne. Man river jo ikke hotellerne ned, eller lægger krydstogtskibene op. Lån, afskrivninger m.v. skal betales uanset belægningen. For at fastholde ”ad on”-omsætningen – i form af forbrug, spa-behandlinger, mad, drikke og andre ydelser vil rejseudbyderne i stort omfang forsøge at fastholde gæsterne på den gode gamle måde, nemlig ved at sænke prisen. Udbud – efterspørgsel, hvor svært kan det være?« siger Jesper Boas Smith.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen