Undgå køerne i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavnen skal i løbet af den kommende  tid sluse næsten 30.000 rejsende igennem check-in og sikkerhedskontrol hver dag. Lufthavnen lover, at de seneste somres køkaos er et overstået kapitel.

 

Metoderne er blandt andet nye bagagebånd, hurtigere sikkerhedskontrol og flere selvbetjeningsautomater. Især selvbetjeningsautomaterne kan rejsende med fordel benytte sig af og komme hurtigere igennem systemet. 

 

Lufthavnen og flyselskaberne satser i år på, at flere vil checke ind ved selvbetjeningsautomaten eller printe boardingkort hjemmefra. I dag står halvdelen af alle passagererne i Københavns Lufthavn for deres egen check-in, og ca. 10 pct. ordner selv papirerne hjemmefra. 

 

I følge kommunikationschef i Københavns Lufthavn Annette Haaning er tilfredsheden med afrejsen større hos de passagerer, der bruger selvbetjeningen, end hos dem, som venter på personlig betjening. 

 

Som noget nyt har Københavns Lufthavn lanceret et travlhedsbarometer, hvor man kan se travlheden på de forskellige rejsedage. Desuden kan der på www.cph.dk bestilles sms-service, som oplyser om, hvornår flyene afgår og ankommer. Tjenesten giver også besked, når der er ændringer og forsinkelser, og den kan fortælle, hvornår bagagen ligger klar på bagagebåndet. Man skal blot taste sit telefonnummer ind og den afgang eller ankomst, man er interesseret i et følge. 

 

Lufthavnen forsøger i år at lave en familiekø i sikkerhedskontrollen, hvor familier med børn kan tage den tid, det tager at få bamser og lignende gennem scannerne. Familierne vil her opleve en mere afslappet stemning, der tager hensyn til børnene. 


Skrevet af Hanne Aaen Lassen