Ifølge IPK International ligger Tyskland på førstepladsen over europæernes kulturrejsemål og i Anholt-GFK Roper Nation Brands Index indtager landet en femteplads som kulturrejsedestination ud af 50 lande i verden.
Det skyldes primært 37 Unesco kultur- og naturmindesmærker og med mottoet ’Unesco verdensarv – Bæredygtig kultur- og naturturisme“ har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) gjort Unesco verdensarv til årets tema i 2014.
”Unesco-prædikatet er et vigtigt kvalitetsmærke i den internationale turisme“, siger Petra Hedorfer, bestyrelsesformand for DZT. ”Sammen med vores partnere Deutsche Unesco-Kommission e.V. og Unesco-Welterbestätten Deutschland e.V. vil vi gøre en intensiv indsats for at udbrede kendskabet til verdensarven internationalt og fremme kulturturismen.“
Af 962 Unesco verdensarvssteder i hele verden ligger 44% i Europa og heraf 37 i Tyskland. Blandt de tyske verdensarvssteder er der både kirker, klostre og slotte, men også haver, historiske bykerner, industri- og kulturmindesmærker og hele naturlandskaber.
På www.germany.travel/unesco finder interesserede multimedie indhold omkring verdensarvsstederne på tolv sprog. Med 360 graders panoramaer, billeder og videoer informerer DZT om verdensarvsstederne, der kan opleves virtuelt. Som optakt til temaåret udvikler DZT et nyt kulturrejsemagasin. Desuden genererer DZT yderligere indhold via social media-aktiviteter.