USA øger fokus på Norden

Brand USA Alfredo Gonzalez

Alfredo Gonzalez, senior vice president, global partnership development for Brand USA.

Flere besøgende fra Norden og Norwegians nye ruter giver ”Brand USA”, der promoverer landet som rejsemål i udlandet, øget ønske om at få kontor i Stockholm eller København – måske allerede i år.

Chicago, takeoff.dk
”At komme i gang på det nordiske marked har høj prioritet for Brand USA. Vigtigheden er vokset efter Norwegian har startet ruter fra Danmark, Norge og Sverige til Californien, Florida og New York. Den øgede kapacitet på USA gør, at Brand USA nu er i dialog med Norwegian om promovering af selskabets nye ruter.”

Det sagde Alfredo Gonzalez, senior vice president, global partnership development for Brand USA, i går til takeoff.dk på sidstedagen af den amerikanske fagmesse for rejsebranchen, Pow Wow, der i år blev holdt i Chicago.

Alfredo Gonzalez er god kender af den nordiske rejsebranche. Gennem 15 år var han i Fort Lauderdales turistråd, først som chef for dets internationale salgsafdeling og fra 2004 som vicepræsident i turistrådet.

Sidste år kom Alfredo Gonzalez til Brand USA som med miks af private og offentlige midler ruller USAs første nationale turisme kampagne ud. I første omgang på ti primære markeder, der står for 75 pct. af udenlandske ankomster til USA.

Norden er ikke blandt disse, selv om Norden er fjerdestørste incoming gruppe fra Europa, efter Storbritannien, Tyskland og Frankrig.

”Hvordan vi skal organisere os i Norden, ved jeg endnu ikke, men vi skal have kontor i København eller Stockholm. Skal vi til at have udbudsrunde om hvem, der skal repræsentere Brand USA, vil det tage ekstra tid. Går det hurtigt, kan vi åbne til efteråret, ellers bliver det næste år,” siger Alfredo Gonzalez og tilføjer:

”Vi har mange henvendelser fra amerikanske partnere, som ønsker samarbejde med Norden – f.eks. Las Vegas, Chicago, Minnesota, Boston. Jeg glæder mig til at åbne i Norden, en region jeg elsker højt, og som på mange måder har påvirket min karriere.”

De nordiske besøgende er også interessante for amerikanerne, fordi nordboerne ikke kun besøger USAs store turistområder, men også kører rundt i andre stater, der ikke trækker så mange udenlandske turister.

Brand USA finansieres af de penge, amerikanerne får, når f.eks. danskere betaler 14 dollars for deres elektroniske rejsegodkendelse til USA, ESTA, Electronic System for Travel Authorization. De fire dollars går til Department of Homeland Security, der bl.a. har ansvaret for paskontrol ved indrejse til USA. De resterende ti ESTA-dollars går til Brand USAs markedsføring af USA som rejseland.

Samlet forventer Brand USA på verdensplan at bruge op mod 100 mio. dollars om året på at tiltrække flere turister og andre besøgende til landet.

Alfredo Gonzalez har endnu ikke bud på, hvor mange millioner, Brand USA vil bruge i Norden. Dette kommer også an på, hvor mange penge dets kommende nordiske partner vil investere.