USA siger nej til verdens største flyselskab

us-americanFLYSELSKABER: Det amerikanske justitsministerium og seks delstater plus Washington D.C. har anlagt sag for at forhindre sammenlægningen af American Airlines og US Airways. Baggrunden er frygt for mindre konkurrence og højere priser på flybilletter. EU har godkendt fusionen.

Sammenlægningen af de to flyselskaber vil skabe verdens største flyselskab målt bl.a. i antal passagerer.

De to flyselskaber siger ikke overraskende, at de vil indlede et kraftigt og stærkt forsvar for at kunne gennemføre sammenlægningen – og at planen med fusionen netop er at give passagererne større fordele, skriver CNN.

American er stadig i kontrolleret betalingsstandsning, den såkaldte Chapter 11. American flyver i Oneworld-alliancen, mens US Airways er i Star Alliance. Bliver det nye selskab en realitet, skal det være i Oneworld.

En baggrund for søgsmålet for at blokere den kommende sammensmeltning er – ud over et formodet ønske om at presse selskaberne til større indrømmelser – at beskytte lokale markeder. F.eks. nævner det amerikanske justitsministerium, at i Washington D.C.’s indenrigslufthavn, Ronald Reagan Washington National Airport, ville det sammenlagte selskab have over to tredjedele af trafikrettighederne. Justitsministeriet frygter også højere afgifter for bagagehandling og billetændringer.

De seks delstater, som støtter sagsanlægget, er Texas, hvor Americans moderselskab, AMR Corp., har hovedkvarter; Arizona, hjemstat for US Airways, samt Florida, Pennsylvania, Tennessee og Virginia.

Sagsanlægget kommer som en overraskelse, skriver CNN, da justitsministeriet de seneste år har tilladt sammenlægninger af andre flyselskaber: Delta overtog Northwest, mens United fik Continental. Disse sammenlægninger skyldtes også bitter nødvendighed, da flyselskaberne tabte så mange penge, at fusionerne var nødvendige for deres overlevelse.

Men i dag tjener de amerikanske flyselskaber milliarder af dollars, ikke kun pga. højere billetpriser, men også fra den myriade af afgifter, de har opfundet. Sidste år gav disse ekstra afgifter selskaberne indtægter på seks milliarder dollars.

Justitsministeriet skriver i sit søgsmål, at interne dokumenter fra American og US Airways viser, at sammenlægningen slet ikke er nødvendig og vil udløse serviceforringelser.

EU godkendte for nylig sammenlægningen, med den overskuelige betingelse, at de to selskaber gav mulighed for større konkurrence mellem London Heathrow og Philadelphia.