Vasa er vind og skæv

Det er en af forklaringerne på at Vasa er så asymmetrisk konstrueret.

 

Det store dokumentations- og opmålingsprojekt af Vasas tømmer er nu færdigt og der foreligger et digitalt tredimensionelt billede af skibet, som er blandt Sveriges største turistattraktioner. Hele skibet er opmålt med en avanceret digital metode, hvor over 80.000 punkter i detaljer beretter om Vasas indre hemmeligheder.

 

En overraskelse, der kom frem var, hvor voldsomt asymmetrisk Vasa faktisk er. Blandt andet ser man, at skibet hælder mere end man troede og at kanonportene sidder mere forskudt end man forventede sig på bagbord respektive styrbords side.

 

Da Vasa blev bygget fandtes der ingen tegning at gå efter, så det var svært at trimme skibet. En anden forklaring på skævhederne er, at skibstømrernes tommestokke helt enkelt havde forskellige mål. Skibsbyggerne kom fra Sverige og Holland. En svensk fod og en hollandsk fod var forskellige og byggesjakkene havde forskellige løsninger på forskellige problemer.

 

”Vi vidste, at der var forskel mellem bagbord og styrbord, men at der var så store forskelle, vidste vi ikke. De fakta som kommer frem giver nye spørgsmål og minder os om, at Vasa er et projekt i stadig forandring”, siger Vasa museets forskningsleder Fred Hocker.

 

Intet andet skib i verden er målt op med en så stort detaljeniveau og det store dokumentationsarbejde bliver afgørende for, hvordan den nye støttekonstruktion, som skal bygges, kommer til at se ud.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.