Verdens flyselskaber skal bruge 29.220 nye fly

airbus langdistanceIfølge Airbus’ seneste prognose Global Market Forecast (GMF) vil flytrafikken vokse med 4,7% årligt i perioden 2013–2032.

Det betyder behov for 29.220 nye passager- og fragtfly, til en samlet værdi på knap 4,4 tusinde milliarder dollar. 28.350 er passager­fly, hvoraf 10.400 erstatter eksisterende fly. Med dagens globale flyflåde på 17.740 fly betyder det, at antallet bliver fordoblet i 2032, til knap 36.560 fly.

Økonomisk vækst, en voksende middelklasse, overkommelige priser, enklere rejser, urbanisering, turisme og emigration er nogle af de faktorer, som forøger rejselivet. Den stigende urbanisering fører til, at antallet af mega-byer fordobles fra dagens 42 til 89 i 2032. 99% af verdens fjerntrafik vil ske mellem- eller via disse mega-byer.

Trafiktilvæksten har ført til, at den gennemsnitlige flystørrelse vokser med 25%, når flyselskaberne køber større fly end tidligere eller ændrer afgivne ordrer. Rigtig store fly som f.eks. Airbus A380, i kombination med flere passagerer pr fly, er den mest effektive udnyttelse af den begrænsede kapacitet i lufthavnene. Miljøhensyn har ført til et reduceret brændstofforbrug og reduceret støjbelastning på mindst 70% de seneste 40 år. Denne trend fortsætter med de moderne fly

På markedet for meget store fly som A380, er der behov for 1.334 passagerfly til en værdi af 519 milliarder dollar. Af dem vil 47% behøves i Asien-Stillehavsområdet, fulgt af Mellemøsten med 26% og Europa med 16%.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.