Verdens længste tunnel

Nu forestår så arbejdet med at gøre tunnelen klar til drift af højhastighedstog, som skal sendes gennem tunnelen fra 2017 og være med til at reducere den tætte godstrafik i Schweiz og etablere hurtigere forbindelser mellem Nord- og Sydeuropa, skriver borsen.dk.

 

Den nye tunnel har hidtil kostet 52 milliarder kroner og er altså langt dyrere end en færdig Femern-forbindelse – selv med den prisforhøjelse, som netop er annonceret.

Hidtil har verdens længste tunnel været forbindelsen mellem øerne Honshu og Hokkaido i Japan. Den måler 53,8 kilometer..

Indtil videre har borearbejdet igennem St. Gotthard varet 15 år og når den endeligt står færdig i 2017, er det planen at sende 300 tog igennem den hver dag. Det vil betyde, at togforbindelser fra Schweiz til Italien bliver væsentligt kortere end i dag og det ventes, at man vil kunne køre med tog fra Zürich til Milano på tre timer.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.