Verdens længste tunnel

Nu forestår så arbejdet med at gøre tunnelen klar til drift af højhastighedstog, som skal sendes gennem tunnelen fra 2017 og være med til at reducere den tætte godstrafik i Schweiz og etablere hurtigere forbindelser mellem Nord- og Sydeuropa, skriver borsen.dk.

 

Den nye tunnel har hidtil kostet 52 milliarder kroner og er altså langt dyrere end en færdig Femern-forbindelse – selv med den prisforhøjelse, som netop er annonceret.

Hidtil har verdens længste tunnel været forbindelsen mellem øerne Honshu og Hokkaido i Japan. Den måler 53,8 kilometer..

Indtil videre har borearbejdet igennem St. Gotthard varet 15 år og når den endeligt står færdig i 2017, er det planen at sende 300 tog igennem den hver dag. Det vil betyde, at togforbindelser fra Schweiz til Italien bliver væsentligt kortere end i dag og det ventes, at man vil kunne køre med tog fra Zürich til Milano på tre timer.

Skrevet af Flemming Juul