Verdens længste togtunnel indvies

nordportal-gotthardtunnel-rechts-hintergrund-zahnrad-strecke-46343Den 57 kilometer lange togtunnel under Gotthardmassivet, som nu indvies, er godt tre kilometer længere end Seikantunneln i Japan, som hidtil har haft rekorden.

Idéen til projektet fødtes allerede i 1947, da den schweiziske ingeniør Eduard Gruner fremlagde forslaget om at bygge en tunnel under Alperne. Tunnelen starter i Erstfeld i kantonen Uri og udmunder i Bodio i kantonen Ticino, ikke langt fra grænsen til Italien. Den forkorter rejsetiden fra Zürich Hauptbahnhof til Milanos Centralstation med omkring en time, til to timer og fyrre minutter, skriver nyhedsbureauet AFP.

Gotthardtunnelen, som tages fuldt i brug senere i år, har kostet 12 milliarder schweizerfrancs – 80 milliarder kroner – at bygge.

Da selve gennemboringen af bjerget var klar i oktober 2010 sagde Schweiz daværende transportminister Moritz Leuenberger, at Gotthard ’for altid vil være et spektakulært og storslået monument, som alle tunneller bliver sammenlignet med”.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.