Den 57 kilometer lange togtunnel under Gotthardmassivet, som nu indvies, er godt tre kilometer længere end Seikantunneln i Japan, som hidtil har haft rekorden.
Idéen til projektet fødtes allerede i 1947, da den schweiziske ingeniør Eduard Gruner fremlagde forslaget om at bygge en tunnel under Alperne. Tunnelen starter i Erstfeld i kantonen Uri og udmunder i Bodio i kantonen Ticino, ikke langt fra grænsen til Italien. Den forkorter rejsetiden fra Zürich Hauptbahnhof til Milanos Centralstation med omkring en time, til to timer og fyrre minutter, skriver nyhedsbureauet AFP.
Gotthardtunnelen, som tages fuldt i brug senere i år, har kostet 12 milliarder schweizerfrancs – 80 milliarder kroner – at bygge.
Da selve gennemboringen af bjerget var klar i oktober 2010 sagde Schweiz daværende transportminister Moritz Leuenberger, at Gotthard ’for altid vil være et spektakulært og storslået monument, som alle tunneller bliver sammenlignet med”.