Vildledning om flyafgifter

EU-kommissær Meglena Kuneva og Forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon fortalte på et pressemøde om flyselskabernes brug af skatter og afgifter i markedsføringen af flybilletter.

”Flyselskaberne snyder forbrugerne når over halvdelen af det, de kalder skatter og afgifter, i realiteten er omkostninger, der burde være anført som en del af billetprisen”, siger den norske Forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon.

’Forbrugerne vildledes til at købe billetter, som virker billigere end de egentlig er’, lyder konklusionen i en ny EU-rapport som er lavet i samarbejde med Forbrukerombudet i Norge. Rapporten viser, at over halvdelen af det, flyselskaberne kalder skatter og afgifter, i virkeligheden er ordinære driftsomkostninger. Det fører til, at forbrugere vildledes til at købe billetter, som fremtræder billigere end de egentlig er. Måden flyselskaberne oplyser om skatter og afgifter på, gør det vanskeligt for forbrugerne at sammenligne tilbudene.

Forbrugerombudsmanden i Norge har det seneste år ledet et EU-projekt med ti deltagerlande. Formålet har været at tjekke hvordan flyselskaberne oplyser om skatter og afgifter, når de markedsfører flybilletter, og hvad, der egentligt skjuler sig bag disse begreber. Projektgruppen har indhentet tal fra 281 flyafgange, 24 ledende flyselskaber og 34 lufthavne i hele Europa.

Resultaterne viser, at der er store forskelle på, hvordan begreberne bruges af flyselskaberne. Der er også store variationer i, hvilke faktiske omkostninger, selskaberne lægger ind i begrebet ’skatter og afgifter’. Desuden fatslår rapporten, at prisinformationen som gives til forbrugeren ofte er helt uoverskueligt og vanskelig for forbrugeren at forstå.

 

Rapporten anbefaler derfor, at flyselskaberne ændrer sine ordvalg, og at der fastlægges en mere præcis og ensartet brug af udtrykkene ’skatter og avgifter’. Rapporten anbefaler også, at totalprisen for flybilletter altid skal oplyses, og at billetprisen kun bør bestå av priselementerne: Flyprisen, lufthavnsafgifter og offentlige skatter. Andre uundgåelige skatter og afgifter, som for eksempel brændstofafgift, gebyr for betaling eller lignende, skal inkluderes i flyprisen.

”Enkelte flyselskaber opererer med en meget lav pris i begyndelsen af bestillingsprocessen, men den endelige pris bliver flere hundrede procent over flyprisen når ’skatter og afgifter’ lægges til. Når skatter og afgifter i høj grad er rene driftsomkostninger, er det en særdeles vildledende måde at oplyse om priser på”, siger Forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon.

Skrevet af Flemming Juul