Vrede over ny kulegravning af Femern

Femern_2529_ILV-06054-2-88_Portal_Area_1_950_400De virksomheder, der har budt på opgaver til Femern-forbindelsen, er vrede over, at den politiske forligskreds vil endevende projektet på ny.

Efter flere forsinkelser har politikerne besluttet endnu en kritisk gennemgang af projektet og det får virksomhederne til at frygte yderligere forsinkelse og nye slagsmål om virksomhedernes tilbud.

”Der er så mange firmaer, store som små, der har brugt megen tid og mange penge på deres tilbud, og så får man bare at vide, at det er udsat igen”, siger Jan Oldenburg, stifter af det private netværk Femern Service Partner, der tæller ca. 40 virksomheder, hvoraf flere nu har droppet projektet.

Politikerne har bestilt en ’ekstern kvalitetssikring’ – en granskning af, hvilke risici staten løber. Samtidig skal Femern A/S, der  i september fik de endelige tilbud fra entreprenørkonsortierne, ud at lede efter billigere løsninger.

Hos entreprenørkoncernen Per Aarsleff siger direktør Lars M. Carlsen ifølge finans.dk: ”Vi er kede af, hvis processen trækker i langdrag. Vi har arbejdet i tre år på de her tilbud, og vi ønsker en afklaring så hurtigt som muligt”.

Den danske beslutning om en ny gennemgang kommer efter, at en miljø- og planlægningsproces i Tyskland har lagt yderligere to-tre år oven i det allerede forsinkede projekt. Oprindeligt skulle Femern-forbindelsen åbne i 2018, men der er nu tidligst udsigt til, at den kan tages i brug i 2024.