Weeklyklumme: Norsk forskervrøvl om stamgæster

Af Ejvind Olesen

Hvad man dog ikke kan forske i. Og åbenbart få godkendt som et forskningsprojekt. Nu i Norge om hotelbranchen, men det kunne såmænd også godt være i Danmark.

 

Denne gang er det hjemmesiden forskning.no, som lancerer en dugfrisk rapport, der fastslår, at stamgæster på norske hoteller ofte får en køligere modtagelse end helt nye kunder.

 

Det er amanuensis Lervik Olsen, som har interviewet blandt 689 norske hotelgæster på en international hotelkæde. Læg vel mærke til det internationale. Vi skal ikke tro det er et norsk hotel. Det håber vi faktisk heller ikke er tilfældet.

 

I følge den grundige forskning konkluderer hun, "at kundeloyaliteten ikke altid belønnes. Det kan udlæse utilfredshed og betyder, at hotellerne risikerer at miste deres mest lønsomme gæster."

Tænk kan det virkelig! Det hedder senere i undersøgelsen: "

Det gælder om at passe ekstra godt på de trofaste gæster, således at de forbliver glade, tilfredse og loyale gæster."

 

Fortæl mig hvilken lærebog i første klasse på en hvilken som helst skole med uddannelse af hotelbranchens folk, der ikke fortæller det.

 

Senere hedder det: "Det kræver nemlig mindre indsats at beholde en god stamkunde end at deltage i krigen om de mere flygtige gæster."

 

Ja, vi lærer noget hele tiden fra det grundige forskningsprojekt. Nu mangler vi bare at få vide, hvor mange år det har taget at fuldføre projektet.

 

Måske skulle man anbefale Lervik Olesen at spændende skiene på og drage ud i vinteren om nogle måneder og se, høre og mærke, hvordan bl. a. danske stamgæster modtages på de norske højfjeldshoteller og fjeldstuer.

 

Med krammer og smil og indlysende gæstfrihed. Måske har de været stamgæster i generationer. Og glæden ved gensynet er åbenbar.

 

Det er i hvert fald ikke der, hun skal lægge bogen om sin forskning under juletræet.

 

Skrevet af Ejvind Olesen