WoCo klar med ny strategi for København

københavn shoppingTURISME: Wonderful Copenhagen har netop præsenteret sin nye strategi for 2014-2016 med det overordnede formål at fastholde hovedstadens turisme på vækstsporet de kommende år.

”Siden finanskrisen har turismen i København været en branche, der hurtigt kom i gang igen. Allerede fra 2009 til 2012 havde vi gennemsnitlig vækst i overnatninger på over 10 pct. I 2009 lå det årlige overnatningstal i hovedstadsregionen på 6,3 mio. Sidste år var det 8,1 mio. Målt mod de andre europæiske storbydestinationer, vi sammenligner os med, har København fra 2009 til 2012 ligget i top-5 blandt storbydestinationer, med størst vækst i turismen. I år forventer vi at sætte ny rekord i antal overnatninger – for fjerde år i træk.”

Det skriver Wonderful Copenhagens adm. direktør, Lars Bernhard Jørgensen, i indledningen til WoCo’s nye vækststrategi for de kommende år. Han tilføjer: ”Foran os ligger potentiale for flere besøgende og flere overnatninger. Vi står foran en gylden mulighed, og den skal vi gribe.”

De magiske 10 mio. overnatninger ligger inden for rækkevidde, og med den nye strategi, forfølger WoCo målet om at runde 10 mio. overnatninger inden for de næste 3 – 5 år. Det kræver dog en indsats på tværs af offentlige og private partnere og på tværs af hele værdikæden, hedder det.

”Vi skal justere vores fokus, implementere nyt marketingkoncept og tilpasse os den digitale virkelighed. Det er baggrunden for vores nye strategi for turisme i hovedstadsregionen 2014-2016. Her har vi defineret syv vigtige udfordringer – must-win battles – som vi skal i mål med for at sikre, at hovedstaden fortsat vil ligge i den europæiske top, når det gælder vækst i turismen,” noterer Lars Bernhard Jørgensen.

Blandt de syv vigtige punkter er at udvikle den internationale tilgængelighed til København og skabe en stærk position i forhold til nye vækstmarkeder, samt udbygge det regionale samarbejde og engagere kulturlivet som løftestang for turismen og omvendt. Derudover skal de digitale og sociale mediers muligheder udnyttes, der skal sikres en god serviceoplevelse og et samarbejde om at fastholde København som en af verdens førende kongresbyer.

Som led i den nye strategi skal Wonderful Copenhagen udvikles fra at være en markedsføringsorganisation til at være projekthus for turismens vækstprojekter.

I dag har Københavns turisme en årlig omsætning på ca. 33 mia. kr. og giver beskæftigelse til ca. 48.000.

Læs hele oplægget på WoCo’s hjemmeside.