WoCo vil have penge for markedsføring af jazz

Hvis Københavns turistorganisation skal oplyse om Copenhagen Jazz Festival, skal der falde kontant betaling, siger Wonderful Copenhagens salgs- og marketingdirektør, Ole Andersen, til Politiken:
”Det er ligesom telefonbogen, hvor de hvide sider er public service. Men hvis man vil købe sig til ekstra synlighed, må man betale for det.”

 
På WoCo’s turistinformation ved Hovedbanegården er der kun et beskedent A4-opslag om festivalen samt en henvisning på de opstillede computerskærme. Men ingen plakater og ingen programmer til salg, som i tidligere år.

 

”Man forventer, at vi skaffer mindst halvdelen af vore indtægter fra erhvervslivet. Så ekstra synlighed koster, det gælder for Zoo, Tivoli eller Nationalmuseet,” siger Ole Andersen.

 

Københavns hoteller betaler årligt millioner til WoCo for at få markedsført hovedstaden – og at WoCo blæser på jazzfestivalen og ikke markedsfører den overfor turisterne, får denne kommentar fra en ærgerlig Horesta formand, Jens Zimmer Christensen:

”Tidligere var det en stor begivenhed, som kunne trække fulde huse på hotellerne. Sådan er det ikke nu.”

 

De københavnske hoteller har udvidet kapaciteten voldsomt de senere år og står nu med tomme værelser midt i højsæsonen.

 

Direktør Peer Kjær fra Tourism Intelligence Institute, en ny tænketank for turistbranchen, mener, at jazzfestivalen kunne trække mange gange flere turistindtægter til byen. ”Jazzturister er typisk et modent publikum, som lægger mange flere penge end gæsterne på Roskilde-festivalen eller cykelturister,” siger han.

 

Copenhagen Jazz Festival er en af verdens største jazzfestivaler, der trækker ca. 200.000 besøgende til byen til over 800 koncerter på 100 spillesteder.
   

Heller ikke VisitDenmark har afsat midler til markedsføring af jazzfestivalen. VisitDenmark hører under Erhvervsministeriet, der har givet festivalen 1½ mio. kr. til markedsføring. Pengene er bl.a. brugt til at invitere udenlandske musikjournalister til København.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten