Wow Air opgiver ruter til USA

wow air, airbusFLYSELSKABER: Islandske Wow Air ønskede samme afgangstider til Boston som Icelandair har fra Island. Da det ikke helt kunne lade sig gøre, har Wow Air i denne omgang aflyst sine planer om at flyve til USA – dermed undgår Icelandair konkurrence på ruten til Boston.

Wow Air fortalte i november om sine planer for at åbne USA-ruter – med samme model Boeing 757, som Icelandair bruger, og til to af de lufthavne, Icelandair betjener, Boston og Newark ved New York. Senere dette forår kommer Icelandair op på 13 destinationer i USA og Canada.

Men nu meddeler Wow Air, at man har droppet planer om at flyve fra Islands hovedlufthavn, Keflavik, til Boston. Wow Air bebrejder de indstillede planer med, at man ikke kunne få brugbare slots i Keflavik. I en erklæring siger Wow Air, at flyselskabet er blevet ”nægtet de nødvendige afgangstider fra Keflavik. Og udsigt til en uendelig venteperiode på de ønskede slots, har tvunget Wow Air til at aflyse flyvninger til Boston i starten af dette år.”

Wow Air havde også søgt landingstider i Newark, men lufthavnen har meddelt selskabet, at der ingen ledige var. Icelandair flyver i højsæsonen op til tre gange om dagen mellem Island og Boston.

Koncernchef og ejer af flyselskabet, Skuli Mogensen, siger: “Wow Air er utrolig skuffede over at være blevet forhindret fra at åbne rute til Boston pga. uløst beslutning om afgangstider. Dette påvirker ikke kun vores ekspansionsplaner, men også rejsendes rettigheder til konkurrencedygtige priser og dermed islandsk turisme.”

Tildelingen af slots i lufthavnene i København, Billund og Keflavik, sker via Airport Coordination Denmark, ACD, hvis direktør, Frank Holton, i går sagde til standby.dk: ”Wow Air ville flyve fra Keflavik til Boston på samme tid som Icelandair – og her er ingen ledige slots i Keflavik; vi tilbød Wow Air ledige afgangstider 40-50 minutter før Icelandairs eftermiddagsafgang til Boston eller op til en time efter.

Icelandair har haft disse afgangstider i mange år og passet dem til punkt og prikke – dermed har de også retten til dem, og man kan ikke tage afgangstiderne fra dem, fordi et andet flyselskab ønsker afgang på samme tid. Med de ledige afgangstider, vi kunne tilbyde Wow Air, kunne de fint nå til Boston, have to timers vendetid, og nå tilbage til Keflavik.”

Wow Air fik sin driftstilladelse – en AOC, Air Operator’s Certificate – i november sidste år. Selskabet flyver allerede flere ruter fra Island til Europa og forventer i år 720.000 passagerer. Wow Airs mål er i første omgang at have fem Airbus A320.

Indtil AOC’en kom i hus havde Wow Air ikke været et egentligt flyselskab, men indlejede fire A320-fly som bl.a. blev brugt på de primære ruter til London og København. Wow Air overtog i 2012 konkurrenten Iceland Express, der også fløj med indlejede fly.

”Vi overtog Iceland Express, fordi jeg havde dybere lommer end dem – og priskrigen mellem os kunne ikke fortsætte,” sagde Skuli Mogensen sidste år til standby.dk og fortsatte:

”Der er plads til lavprisselskaber som Wow Air – vi skal have yderligere 4-5 Airbus A320, men vokse forsigtigt – det drejer sig bl.a. om at sælge hele pakker med fly, hotel og udlejningsbil. Turisme udgør ca. 15 pct. af Islands bruttonationalprodukt.”