Politiet vil fordele smerten i Kastrup

Da SAS forleden gik i luften med nye planer for fremtiden var èn af gaverne til business passagerer, at de ikke skal stå i lange køer ved security, men får direkte adgang gennem ekstra sikkerhedskontrol, indrettet og betalt af SAS. Det nytter bare så lidt, hvis de samme passagerer senere bliver stoppet i paskontrollen, når de skal ud af Schengen. Og det skal mange, bl. a. til Storbritannien, alle langruter og de mange ruter til Østeuropa.



Her fra september er politiet begyndt at afspadsere de mange ekstra timer fra sommerens højsæson. Det varer til årets udgang. Men, derefter er det ikke forbi.



Det siger politiinspektør Thorkild Steen Jensen, chef for politiet i Københavns Lufthavn.



“Vi vil næste år fordele smerten ved en glidende fordeling over hele året. Det vil alt andet lige betyde længere køer end sædvanligt ved spidsbelastning, men færre til daglig. Vi ønsker bestemt at gøre køerne så korte som overhovedet muligt. Vores idealtid er fortsat tre minutters ventetid, som vi desværre ikke kan klare i fremtiden. Der kan på visse tidspunkter af dagen godt blive en ventetid på op til 20 minutter,” siger Thorkild Steen Jensen.



Synes du selv, det er smart ?



“Nej, det gør jeg bestemt ikke. Men vi har vore bevillinger. Det er ikke op til mig at bestemme, hvor meget det skal koste staten at betjene lufthavnene. Vi fordeler vagterne i forhold til aftaler, også med mandskabet, hvor der netop er vedtaget et nyt politiforlig. Her er bestemt, at arbejdet med kontrol af pas er politiarbejde. Det nytter altså ikke noget at foreslå, at det kan udføres af en kontoruddannet.”



Når SAS selv vil betale for security, kan selskabet, eller lufthavnen, vel også selv betale for ekstra politi?



“Det lyder jo meget smart, men sådan er loven ikke skruet sammen. Ifølge den skal politiet stille gratis mandskab til rådighed, hvor der er brug for politiarbejde. Derfor skal Parken heller ikke betale, hvis der er brug for hjælp ved en stor kamp eller en rockkoncert. Så må vi fordele tropperne efter behov.



Hvad så den dag Danmark skal møde Tyrkiet i Parken i VM-puljen. Tyrkerne skal både til landskamp og ind og ud af Schengen i lufthavnen?



“Tro det eller ej, men problemet har vi allerede undersøgt og planlagt.”



Næste år kommer der forhåbentligt endnu flere krydstogtspassagerer. Hvordan skal det dog gå?



“Nu er der faktisk temmelig mange krydstogtspassagerer, som ikke skal til oversøiske rejsemål, men blot hjem til europæiske lande. Endelig er der mange, der rejser via Tyskland, men også vældig mange gennem London Lufthavn. Og det er rigtigt, de havner i Schengen-køen.”



Når vi nu får biometriske pas, kan der så ikke laves en smartere løsning?



“Måske en mulighed, men indtil videre kender vi jo ikke den form for pasudstedelse i Danmark.



Lad mig til slut sige, at jeg dybest set er et meget servicebetonet menneske, men den politiske konklusion må andre tage sig af,” slutter Thorkild Steen Jensen.

ejv.








Skrevet af