Turisterhvervet vil investere langsigtet

Forudsætningen for dansk vækst er, at staten investerer langsigtet og ambitiøst i markedsføring. Det kræver, at VisitDenmark får flere midler og tre-årige resultatkontrakter at arbejde efter.


Sådan lyder kommentaren til regeringens finanslovsudspil fra Turisterhvervets Samarbejdsforum, der består af landets fem største brancheorganisationer i turisterhvervet. TS opfordrer regeringen til at ændre strategi, så den gradvise nedskæring i basisbevillingerne til VisitDenmark stoppes og afløses af en offensiv politik, hvor staten ligesom i vores nabolande påtager sig rollen som lokomotiv for markedsføringen af Danmark.


”Derved ville vi stå stærkt og måske kunne bremse de senere års tab af udenlandske turister. Det danske turisterhverv bidrager i stor stil til markedsføringen, og flere offentlige midler ville skabe en synergieffekt, så erhvervet øgede sit bidrag tilsvarende, siger Jan Laursen, formand for TS og Horesta.
 
De senere år er bevillingerne suppleret ad hoc fra diverse puljer. Denne form gør det muligt fra politisk hold at styre aktiviteterne. Det er vi modstandere af, for de begrænser organisationens frihed til at gøre, hvad der set gennem professionelle briller er bedst for udviklingen, siger Jan Laursen.


Regeringen satte i fjor godt 400 millioner kroner af til branding af Danmark over for udlandet. Det skete blandt andet som følge af Muhammedkrisen. De fleste penge går til en markedsføringsfond, der har til opgave at tiltrække events. TS ser store muligheder i fonden, og foreslår, at den bliver permanent.

Skrevet af