SAS ignorerer EU-støtte til Bombardier

Den udmelding har SAS dog tænkt sig totalt at ignorere. Intet vil kunne få SAS til at tage de uheldsramte Dash-fly i brug igen.







”Vores beslutning om at droppe Dash-flyene helt står stadig meget fast. Der er intet, der kan få os til at tage Dash-flyene tilbage i funktion hos SAS. Vi tog en beslutning af kundeinteresser og af medarbejderinteresser. At flyet så kommer i luften igen i andre selskaber i Norden, har vi ikke nogen holdning til,” siger kommunikationsdirektør Bertil Ternert til borsen.dk.



Han peger på, at opmærksomheden hos SAS-ledelsen nu er på Bombardier’s måde at informere på.



”Lige nu er vi optaget af, at Bombardier sender en masse information ud i markedet mens vi stadig venter på afgørelsen fra den danske havarikommission. Bombardier er unfair i hele deres kommunikation i Skandinavien,” siger Bertil Ternert.



Her til morgen kommer SAS kvartalregnskab for tredje kvartal, og i løbet af formiddagen erd er pressemøde i Stockholm med koncernchef Mats Jansson på podiet.



Her vil han udover at tale om økonomi også oplyse om status for Dash-flyene. Det må anses for givet, at SAS fastholder kravet om en erstatning på 400 mio. svenske kroner for den første periode.



Beslutningen om at afhænde Q 400 flyene er formentligt et spørgsmål om forhandling med Bombardier om at aftage dem og evt. leverer nogle jetfly CRJ til gengæld, men det kommer der mere om i dag.



Det samlede tab for SAS kan godt løbe op i 700-800 mio. kr.



I en pressemeddelelse fra mødet får Bombardier langt hen ad vejen støtte fra det europæiske agentur for luftfartssikkerhed, EASA.



“Alle deltagere konkluderede, at hændelsen omkring et SAS Dash 8-400 den 27. oktober i København ikke fandt sted på grund af en designfejl, og at flyets luftdygtighed er bibeholdt.

Skrevet af