Kommentaren

Sterling og Ryan Air har fået på hattepulden, fordi familier, der har købt fælles rejser ikke har kunnet få plads samlet i kabinen. Blandt andet var 10-12 årige børn på en Sterling-rejse til Malaga henvist til at sidde langt fra deres forældre blandt fremmede mennesker og en seks årig datter blev kun sikret en plads nær far og mor, fordi andre passagerer udviste den yderste flexibiltet.



Det kan vi alle selvfølgelig automatisk blive forargede over. Også fordi der er regler for, at børn under 15 år ikke må rejse alene!



Der er heller ikke tvivl om, at den feriestart er den absolut ringeste for en familie, der givet har glædet sig længe til at skulle ned til sol og sommer på Costa del Sol.



Forklaringen var ifølge Sterling, at man havde skiftet til et mindre fly, og det gav problemer med logistikken.



Efter sigende gjorde kabinepersonalet, hvad de kunne i situationen. Det er der såmænd ingen grund til at så tvivl om.



For lægfolk kan det være vanskeligt at forstå, at det ikke er muligt i bookingen at holde kunder, der rejser sammen – f.eks. familier – samlet i flyet. Heller ikke når en total ombooking pludselig er påkrævet, fordi en flytype erstatter en anden.



Men sådan er kendsgerningerne åbenbart. Sterling og andre selskaber generer vel ikke deres kunder med vilje.



Havde selskabet kunnet sikre en bedre løsning, ville man givet have gjort det.



Mønten har også en anden side.



Hænger kundens forventninger og den rejse han køber sammen?



Går kunden ikke som givet ud fra, at når en familie køber billetter og hedder det samme, at de så under alle omstændigheder seates sammen?



At det er den rejsendes ret kunne sidde i flyet sammen med sig og sine.



Men problemet er, at det er det jo ikke.



Her er simpelthen en divergens mellem kundernes forventninger og produktet, der i sidste ende giver vanskeligheder for rejsearrangør og flyselskab.



Billigbilletter har givet konkurrence til gavn for forbrugerne og sikret en tilpasning af det europæiske flymarked.



Men der er en forklaring på, at man kan rejse fem mennesker til Malaga retur for ca. 3.000 kroner pr. billet midt i højsæsonen. Det er, fordi billigbilletter er ensbetydende med mindre service og blandt andet, at man ikke har garanti for at sidde ved siden af familien i kabinen.



Man kan måske forvente, at kunder selv kan regne det ud. Men erfaringen viser det modsatte. Det kan man ikke. Og sorteper i de ekstreme tilfælde lander altid hos flyselskab – og i avisen.



Det ville derfor være i alles interesse at selskaberne var mere præcise i markedsføringen af billigbilletterne. Det ville forberede gæsterne på, hvad der i ekstreme tilfælde kunne ske, og derfor undgå skuffelser og ødelagte feriedage. Flyselskaberne ville få færre skuffede og vrede kunder. Medierne ville have færre ”sager” at vende mod rejsebranchen. Det eneste, det vil kræve, er lidt åbenhed omkring lavprisproduktets indlysende begrænsninger.


Skrevet af