Daglige afgange fra København til Bangkok

Thai Airways lægger sig afgørende i spidsen på fly fra Danmark til Østen. Næste vinter får Thai Airways den længe ventede sidste afgang om tirsdagen, så Thai Airways får daglige afgange mellem København og Bangkok. Samtidig får Thai 22. juni en ekstra daglig afgang fra Stockholm og fra vinterprogrammet endnu en afgang, så man kommer op på seks ugentlige afgange Stockholm – Bangkok.
Thai har alle tilladelser og rettigheder i orden på Oslo – Bangkok, men har foreløbig valgt at lade denne rute være i bero. “Vi har fået den sidste afgang mellem København og Bangkok i vortes interne system, og fået information fra Bangkok. Vi regner med at ruten kommer. Men
før ruten er lagt endelig ud i reservationssystemet, så der kan sælges billetter, kan vi ikke være 100 procent sikre. Det skulle gerne ske i løbet af en måneds tid,” siger Flemming Sonne, salgschef, Thai Airways.
Thai Airways bruger Boeing 747-400 med plads til 405 passagerer fordelt på
18 på 1. klasse, 62 på business og 325 på økonomi. Med daglige afgange og seks daglige afgange fra Stockholm, lægger Thai sig afgørende i spidsen, som det mest benyttede luftfartsselskab fra Skandinavien til Østen. SAS har også daglige afgange. Ikke fra Stockholm, men kun fra København til Bangkok, hvor der bruges en Airbus 330/340 med plads til 271 passagerer. Singapore Airlines har tre ugentlige afgange fra København til Singapore/Bangkok. Her bruges en Boeing 777 med plads til 298 passagerer.
Årligt besøger omkring 100.000 danskere Thailand. Efter flodbølgekatastrofen skete en nedgang på Phuket og Krabi, men totalt set fik Thai en større omsætning.”Vi lå sidste vinter i indeks 110, fordi vi fik mere business trafik,” siger Flemming Sonne.”Thailand er gået frem og frem, og nu får I en ny afgang.
Thailand har haft sars, politisk uro sydpå og flodbølgen. Kan fremgangen fortsætte?” “Jeg vil sige ja. Bathen er faldet. Kronen er blevet stærkere. Hotelstandarden er blandt de højeste i verden. Der er kommet masser af nye hoteller i Bangkok, så konkurrencen er hård til gavn for kunderne.
Leveomkostningerne er meget lave. Thaierne er kendt for deres venlighed og gæstfrihed. Der er masser af uopdyrkede turistområder i Thailand, f. eks. i retning mod Cambodja. Jeg vil anse det for usandsynligt at der skulle ske en flodbølge katastrofe en gang til.Endelig ligger Bangkok til som et naturligt hub for trafik til Australien, New Zealand, Filippinerne, Vietnam, Cambodja, Kina, Vietnam og resten af Østen. Så jeg tror, det kan fortsætte,” siger Flemming Sonne.

Skrevet af