SAS skruer op for leisuresalg i Danmark

SAS Danmark annoncerer lige nu på bl.a. Take Offs hjemmeside efter en Director Leisure Sales fra senest 1. december. For der skal ske meget med SAS’ leisuresalg.



Da annoncen dukkede op tidligere på ugen, blev der først spekuleret i, at det var en afløser for Cimm Barslev, SAS Danmarks leisurechef.

Men, siger Jens Aaløse, SAS Danmarks Direktør – Market, Product & Leisure Sales, der siden årsskiftet har haft leisure-området under sine vinger, til Take Off:



”Cimm fortsætter som key account. Cimm er dygtig på sit område og over målene for sin afdeling. Men det er en helt anden kompetence med en meget bredere profil, vi skal bruge som salgsdirektør for hele leisure-dynen.”



SAS Danmark har arbejdet med sine overvejelser om selve leisure-området. Her er hård konkurrence fra andre ruteselskaber samt lavprisselskaber som Sterling.



”SAS Danmark skal satse endnu mere på leisure. Vi har lagt strategier, også for den bedste organisation,” siger Jens Aaløse og fortsætter:

”SAS’ leisure sælges ikke kun via rejsebureauer. Vi er også efter charterområdet, online salg og SAS Outlet, vort nye koncept med fx rejseauktioner. Den nye salgsdirektør skal dække alle fire forretningsområder.”



SAS leisure har i dag en halv snes ansatte i Danmark, men afdelingen skal have flere medarbejdere.



AMBITIONERNE

Jens Aaløse vil ikke sætte tal på vækstmålet. ”Men fx 10% er for uambitiøst. Vi skal være meget tydeligere i markedet. Charterområdet er i kæmpevækst, der er profit i det og den vil vi have del af. Også online salg stiger, vi sælger for over en million kroner om dagen i Danmark.”



Af de fire leisure-områder er charter og online størst målt i omsætning, fulgt af rejsebureauerne.



”Denne nye vækstplan er ikke drevet af, hvad f.eks. Sterling finder på. Vi har analyseret markedet, også konkurrenterne – og det er vigtigt at understrege, at hele vores strategiske fundament bunder i behovet hos slutkunde, altså forbrugeren,” siger Jens Aaløse og tilføjer:

”Den nye leisure-organisation er på plads 1. december og så ruller vi fra begyndelsen af det nye år.”



VIL IKKE LAVE EGET REJSEBUREAU

Omsætningen fra SAS Danmarks leisure-salg fra cirka en halv million årlige passagerer udgør næsten halvdelen af selskabets indtægter her i landet.

Og Jens Aaløse er ikke betænkelig ved at kaste SAS længere ud på markedet, trods nærmest historisk lave priser på flybilletter.



”Jeg håber markedet har fanget SAS’ signal om, at vi vil spare endnu mere, så vi kan blive endnu mere konkurrencedygtige. Forbrugerne bruger stadig flere penge på at rejse og SAS skal have størst mulig andel af det marked – så længe det er lønsomt,” siger Jens Aaløse og fortsætter:



”Vi skal ikke lave nyt rejsebureau, men vi vil kigge på andre dele af kæden, infrastruktur, flydelen, priser osv. Vi forventer også prisstigninger; der har været ekstrem overkapacitet, men markedet er nu ved at finde et fornuftigt niveau.”



BUNDLINIEN ER AFGØRENDE

SAS-direktøren siger, at SAS leisure i dag har ”for lille markedsandel.”



”Men vi er kun ude efter salg som bidrager til SAS’ lønsomhed. Vi vil ikke hænge på dårlige forretninger eller ruter. Omvendt er vi klar med mere kapacitet til lukrative ruter og nye destinationer, hvis kunderne fortsætter med at kommer til os i stort tal.”



HB

Skrevet af