Mysteriet med gummiring i SAS fly opklaret

Dødtrætte teknikere fra Havarikommissionen har ifølge ugeavisen Ingeniøren efter flere dages hårdt arbejde endelig fastslået, hvordan en 14 millimeter O-ring endte i det hydrauliske system på et af Q 400 flyene hos SAS og forhindrede landingshjulet i højre side i at komme ud. Hvilket igen førte til havari i Kastrup forrige lørdag.



Teknikere hjalp uden at vide det gummiringen ind i systemet. Selv kunne ringen kun vandre gennem systemet, indtil den blev bremset af en anden ventil.



Der blev siddende indtil 22. oktober. (fem dage før havariet i København). Da teknikerne udskiftede vitale dele, bortset fra tilslutningsstudsen, hvor ringen gemte sig, skriver Ingeniøren.



I rapporten er en længere vigtig teknisk beskrivelse, men afgørende er følgende fra:



“Sagt med andre ord hjalp mekanikerne den lille O-ring forbi sin forhindring uden at vide det, ” forklarer chefen for Havarikommissionen, Torkil Eriksen, til bladet.



“Det er simpelthen utroligt. at det kan ske. Det kræver en næsten umulig række af uheldige sammentræf, og det er ikke muligt for en mekaniker at opdage problemet.”



Torkil Eriksen er meget sikker på at billedet af årsagen nu er fuldendt..


Skrevet af