Amadeus forlænger lavpris-modul

”Vi fortsætter med at diskutere sagen med rejsebranchen. Det er vigtigt at få alle vore partnere med ved så stor en forandring af forretningsmodellen,” siger Amadeus-chefen for Norden, Jan-Christer Egnefors, til svenske TravelNews.se



Amadeus Low Fare Module, LFM, indebærer at Amadeus leverer alle SAS’ priser og billettyper, inklusive SAS’ laveste web-priser, til sine rejsebureaukunder. Fordi Amadeus har en særaftale med SAS om adgang til de laveste priser – hvor SAS bestemt ikke betaler den normale klik-afgift til Amadeus for disse – vil Amadeus opkræve en afgift blandt bureauerne for at booke SAS’ laveste priser. Men den ide er mødt med stor vrede af rejsebureauerne.



Siden 1. januar skal bureauerne på papiret betale 0,25 euro per segment de booker i Amadeus af SAS’ lavpriser – denne afgift skulle successivt stige til 2,5 euro 1. januar 2007. Fra april skulle den nuværende afgift fordobles til 0,5 euro.

Nu har Amadeus imidlertid forlænget introduktionsperioden til 30. september – i denne periode vil Amadeus ikke opkræve afgiften for booking af SAS’ lavpriser ligesom Amadeus ikke vil opkræve afgifterne for første kvartal, skriver TravelNews.



”Vi vil skabe det bedst mulige forhandlingsklima,” siger Jan-Christer Egnefors.



De skandinaviske rejsebureauforeninger har højlydt protesteret mod Amadeus’ planer om afgifter på SAS’ lavpriser og anmeldt Amadeus til den svenske Konkurrencestyrelse og EU-kommissionen

Skrevet af