Sterlings piloter slutter julefred

Der er julefred i cockpittet hos Sterling. Piloter fra Maersk Air og det gamle Sterling er blevet enige om en fælles forening og anciennitet. Det sidste har været et springende punkt, men nu trækker de 339 piloter ved samme hammel.



Det glæder HR-chef Niels Brix: “Jeg har endnu ikke set nogen aftale, men det glæder mig utroligt. Det er en god start på næste år store udfordringer. En god julegave,” siger han til Take Off.



Hvad kabinepersonalet angår mangler ifølge Børsen fortsat en del. Det er de 400 tidsligere Maersk-ansatte, som tilsyneladende har meget svært ved at acceptere, at de nu er blevet ansat i et helt andet selskab.



Der er intet budskab om julefred i en erklæring fra de 400 Maersk Air folks advokat. “Det bliver nødvendigt, at de tidligere Sterling ansatte bøjer sig og fjerner udemokratiske regler i deres forening,” siger hun til bladet.



STERLING BEKRÆFTER LUKNING AF BILLUND – FRANKFURT

Som Take Off kunne oplyse i onsdags overvejede Sterling at lukke den tidligere Maersk Air-rute mellem Billund og Frankfurt – to en halv måned før bebudet, nemlig allerede fra 9. januar. Samme dag åbner Lufthansas tyske partnerselskab, Cirrus, på ruten.



Sterling bekræftede fredag formiddag, at det trækker sig fra ruten på denne dato – og betaler for at passagerer, som allerede var booket med Sterling på Billund – Frankfurt, kan komme til og fra Billund.



At Sterling lukker ruten om et par uger giver ekstra travlhed hos rejsebureauerne. De skal sammen med de flyselskaber, deres passagerer skal videre med fra Frankfurt, f.eks. Cathay, Malaysia Airlines eller South African, sørge for ombooking af nogle tusinde passagerer.



Disse off-line flyselskaber er afhængige af feeder-samarbejde med fx. danske flyselskaber til Europas større lufthavne, som Frankfurt.



Hos Sterling siger kommerciel direktør, Stefan Vilner, til Take Off: ”Vi flytter vor ”slot” i Frankfurt til København for at øge vor betjening. Var Billund – Frankfurt en succes, betjente nogen nok ruten med større fly. Der er ikke trafik nok til to selskaber, knap nok for et.”



Lufthansa meddelte onsdag rejsebureauerne, at ”reservationer på DM-flynumre BLL – FRA vv i forbindelse med viderebefordring på Lufthansa fra 9. januar bedes snarest muligt ændret til LH-flynumre på fly opereret af Cirrus.”



HB

Skrevet af