Provision til rejsebureauerne er tilbage igen i USA. Det afslører britiske abtn.co.uk i en opsigtsvækkende artikel.
Ifølge kilderne til artiklen er det især europæiske og asiatiske flyselskaber, der betaler rejsebureauerne provision for salget på de stærkt konkurrenceprægede ruter mellem Nordamerika og Europa henholdsvis Asien.
Men også amerikanske selskaber som American, United og US Airways betaler provision på udvalgte interkontinentale ruter samt visse indenrigsruter.
Det er særligt indenfor de seneste seks måneder, at udviklingen har taget fart. Det hævder en kilde fra den amerikanske rejsebranche. Der er ikke tale om “back-end” provision eller særlige salgs-incentives, men en provision pr. billet opgjort på udvalgte city-pairs.
Kilden fra den amerikanske rejsebranche nævner som eksempel at American betaler 8-12 % på de billetter, der har den højeste yield. Kilden der repræsenterer et rejsebureau, siger:
“Vi modtager betalingen ved billetudstedelsen. Pengene bliver ikke givet videre til kunderne. Det er en ekstra indtægtskilde for os.”
Endvidere hedder det i artiklen, at de fleste selskaber i Star-Alliance, bl.a. United Airlines og Lufthansa betaler den slags provision.
Et andet eksempel er British Airways, der betaler provision på 8 % på strækningen mellem Seattle og London Heathrow. Det konkurrerende selskab Northwest, der åbnede på samme rute i juni, betaler ifølge kilden en provision på 14 % på samme strækning.
ABTN har forsøgt at indhente kommentarer fra American Airlines, British Airways, Northwest, Lufthansa, United og Air France KLM. De fleste svarede, at deres aftaleforhold med udvalgte samarbejdspartnere var omfattet af en fortrolighedsklausul.
Kilder i den danske rejsebranche siger til Travelbroker.dk, at det ikke er ualmindeligt, at nogle flyselskaber på de konkurrenceprægede interkontinentale ruter betaler en særlig bonus pr. billet.
Tagget med: Air France American British Airways Heathrow KLM Lufthansa United