Her er køreplanen for de danske piloter i SAS

Et er fremgangsmåde ved en virksomhedsoverdragelse i Sverige, noget andet i Danmark,” siger adm. direktør i SAS Susanne Larsen til Take Off i anledning af meddelelsen om, hvad det værste scenarium er for de svenske piloter, når SAS om en god uges tid tager konsekvensen og deler piloter op i tre nationale selskaber, som det er sket med al det øvrige personale. Hertil kommer en gruppe med piloter på langdistanceflyene, som forbliver i SAS-konsortiet i Stockholm.



“Jeg følger de danske regler til mindste detaljer. Og ifølge dem bliver der ikke tale om fyringer eller trusler i den retning,” siger Susanne Larsen, som selv er fhv. personaledirektør i SAS og kender reglerne til bunds.



“Når en virksomhed bliver solgt eller overdraget, skal man respekterer indgåede aftaler og overenskomster, og ingen medarbejdere må fyres i den anledning. Præcis sådan kommer det til at gå med de ca. 600 piloter, som flyver fra Danmark i dag, når de 1. marts overføres fra konsortiet til SAS Danmark. Vi operer ikke med fyringer på dagsordenen, men med nye kontrakter fuldstændig identiske med dem, de allerede har.”



” Hvad nu hvis I ikke når det, der er stort set kun en uge ?”



“1. marts er datoen, men det rent praktiske kan godt strække sig lidt ind i marts.”



“Hvad så med overenskomstforhandlingerne ?”



“De går straks i gang og skal gerne være på plads inden 1. april. Skulle det ikke være tilfælde følges naturligvis arbejdsmarkedsforhandlingernes regler for udsættelse.”



“Men pilotformanden siger i dag, at han slet ikke vil tale med dig.”



“Ja, det ser jeg, men mon dog ikke!”

-ejv

Skrevet af