Elektroniske magasiner afløser trykte rejsekataloger

Rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk har de senere år oplevet et skifte i formidlingen af rejsearrangørernes trykte kataloger. Nu er hovedparten af de trykte kataloger erstattet af interaktive elektronisk rejsemagasiner og programmer til download.



Rejsekataloger er relativt dyre at producere og distribuere. Herudover er der lang produktionstid, og i et marked med konstant forandringer, kan rejsearrangører risikere, at skulle trykke adskillige nye tillæg til prislisten i løbet af en sæson.



Nu er det muligt at downloade programmerne og selv printe de relevante sider. På Travelmarkets hjemmeside har forbrugerne nu adgang til ca. 300 rejsekataloger fra 70 rejsearrangører.



”For få år tilbage formidlede vi mange bestillinger af trykte kataloger. Dette antal er mere end halveret i dag. I dag formidler vi i højere grad elektroniske rejsekataloger. Nogle rejsearrangører har helt fjernet trykte kataloger, mens andre fastholder såvel den trykte som den elektroniske udgave. Med en elektronisk udgave sparer rejsebureauerne produktions- og distributionsomkostninger samtidig med, at det gavner miljøet at reducere papirspild,” siger Travelmarkets adm. direktør, Ole Stouby.



I sidste uge sagde chefen for DSB Rejsebureau, Søren Andersen, til Take Off, at også Danmarks største rejsebureaukæde går mere over til elektroniske rejsekataloger.



”Det er et meget følsomt emne, men online programmer vinder frem – i dag trykker vi ikke halvdelen af vores rejseprogrammer, de findes nu kun elektronisk. Dermed sparer vi mange penge,” sagde Søren Andersen som også noterede, at der annonceres meget mindre i medierne:



”Når jeg kigger aviser, mangler der i dag annoncer fra mange rejsebureauer, der annoncerede for et par år siden.”

Skrevet af