KRYDSTOGT: I dag er det 10 år siden dronning Elizabeth navngav, verdens dengang største passagerskib, Queen Mary 2.
QM2 sejlede på sin jomfrurejse 12. januar. Queen Mary 2 er et unikt passagerskib med ret til at benævnes “oceanliner” og ikke et almindeligt krydstogtskib. Ud over skibet er konstrueret til at betjene den klassiske ”krydsning” mellem Europa og New York, kræves der ca. 20 årlige afgange ”i fast linjefart” før et skib kan benævnes en ”liner”.
QM2 er således verdens eneste liner, og har også mange tilbud, man ikke ser på almindelige krydstogtskibe. Der tilbydes f.eks. mere plads pr. gæst ombord, idet QM2 tilbringer flere dage til søs end andre skibe. Almindelige krydstogtskibe af samme størrelse, medtager betydeligt flere passagerer.
Ombord tilbydes bl.a. det over 300 meter lange teakpromenadedæk, der både gør det muligt at nyde udsigten, men også at gå hele vejen rundt om skibet. På samme måde finder man de klassiske agterdæk i flere etager, med flere swimmingpools, spabade samt solsenge. Dette ses ikke på moderne krydstogtskibe, hvor pladsen udnyttes til flere kahytter.
QM2 sejler ca. 20 gange om året mellem Hamburg/Southampton og New York. I perioden mellem januar og maj tilbydes et ”World Cruise”, og indimellem også almindelige krydstogter til bl.a. Norge og Middelhavet.
Queen Mary 2 er fortsat verdens hurtigste passagerskib, med en tophastighed på næsten 30 knob.
”QM2 er ganske noget et helt unikt skib, som vores gæster elsker at sejle med. Kombinationen af en fantastisk og behagelig oplevelse, masser af plads ombord, super gastronomi og service samt at de klassiske traditioner med ”Glen Miller bigbands”, top underholdning, britisk afternoon tea og et fantastisk spa på over 3000 m2, gør Queen Mary 2 til en af verdens store oplevelse for alle,” siger rederiet Cunards danske generalagent, Jesper Boas Smith, fra Bella Vista Travel.