Brugere af Goodwings' platform. (Foto: Goodwings | PR)

11 mio. kroner til klimafokuseret rejseplatform

Den danske virksomhed Goodwings har netop hentet et millionbeløb fra en række investorer. Midlerne kommer blandt andet fra den amerikanske gren af et af verdens store rejsebureauer.

Den danske SaaS-udbyder Goodwings er beskæftiget med at udvikle teknologi, der har til formål at gøre det nemmere for virksomheder at indfri de bæredygtighedsmål, som en del af disse har sat for sig selv eller er blevet underlagt af politikerne.

SaaS er en forkortelse for Software as a Service, og det er en forretningsmodel, hvor kunderne kan få adgang til en softwareløsning af den ene eller anden slags ved enten at tegne et fast abonnement eller ved at investere i en licens, der gælder for en periode.

I Goodwings’ tilfælde drejer det sig om en platform, som gør det muligt for virksomhedens kunder at booke og administrere deres rejser, men hvor de også kan tilgå en række andre løsninger, der har bæredygtighed som omdrejningspunkt. Det er blandt andet emissionsberegninger og data, som kan benyttes til ESG-rapportering. (Environment, Social and Governance, red.)

I tillæg hertil køber Goodwings bæredygtigt flybrændstof og giver kunderne mulighed for at klimakompensere for deres rejseaktivitet. Den tilgang er der tidligere blevet stillet spørgsmålstegn ved.

Indgår strategisk partnerskab
Goodwings fortæller nu, at selskabet for nyligt har afviklet en investeringsrunde, som har resulteret i, at virksomheden samlet set har rejst 11 millioner kroner fra såvel flere nye som allerede eksisterende investorer.

Den hollandske venturefond Global Cleantech Capital samt den amerikanske gren af det på verdensplan store fritids- og forretningsrejsebureau JTB Group er i den forbindelse blevet en del af investeringskredsen i den danske virksomhed.

Det oplyses, at de rejste midler blandt andet skal gøre det muligt for Goodwings at udvikle nye produktfunktioner samt bidrage til en overordnet styrkelse af platformens kapacitet, da man regner med en øget tilgang af virksomheder i takt med, at flere fremover forventes at skulle gøre rede for graden af bæredygtighed i deres aktiviteter.

På baggrund af de nye investeringer etableres der ligeledes et strategisk partnerskab mellem Goodwings og JTB USA. Det skal medvirke til, at den danske virksomhed får skaleret sit eksisterende travel management system på verdensplan, ligesom partnerne sammen skal skabe vækst i antallet af kunder, der benytter platformen, og forsøge at øge den årligt tilbagevendende omsætning.

Et seismisk skifte er i gang
Christian Møller-Holst, der er stifter og administrerende direktør i Goodwings, mener, at det kommende parløb med JTB USA samt den rejste investering rummer spændende perspektiver for virksomheden fra Danmark.

”Markedet er modent for løsninger som vores, og vi er meget spændte på at se, hvad samarbejdet mellem vores to virksomheder kan levere. Med denne investeringsrunde står Goodwings klar til at forme fremtidens rejser med en klimafokuseret rejseplatform i verdensklasse med bæredygtighedsløsninger der kan hjælpe virksomheder med at nå deres net zero-mål.”

Direktør Geert de Boo fra JTB USA’s afdeling for erhvervsrejser forklarer, at analysen herfra er, at den grønne dagsorden vil komme til at spille en mere prominent rolle i fremtiden, og derfor har man valgt at skyde penge i Goodwings.

“Der er et seismisk skifte i gang indenfor rejsesektoren. Med det store fokus på bæredygtighed og klima, compliance og rapportering der dominerer dagsordenen, vil der være store konkurrencefordele at hente for virksomheder, der leder vejen inden for bæredygtighed.”


Relaterede artikler:

Nej til ”særligt klimabelastende forretningsrejser”

Koncernchef: Klimaforandringer kan ændre rejsemønstre

Goodwings afviser greenwashing