Sengekvaler i Rejseankenævnet

Klageren:



En familie på 4: far, mor og to døtre på 11 og 8 år, rejste med Tjæreborg Rejser på en 2-ugers ferie til Kreta med indkvartering i en 2-værelses lejlighed på Hotel Santa Helena. Pris 22.492 kr.



Klageren fandt ikke, at der var brugbare senge til alle familiemedlemmerne, og kræver nu en kompensation på 3.500 kr.



På rejsebeviset står der: “Børnerabat ekstraseng. Børnerabat”. Samt alder på klagernes 2 døtre.

I brochuren står der om hotellet: “2-vær. lejl. Til 2-4 pers. Opredning er sovesofa eller sammenklappelig seng. Også opredningssenge i barnestørrelse, 110 cm.”



Klageren er ikke tilfreds med, “at der i den tildelte lejlighed ikke var en tilstrækkelig stor soveplads til vores mindste barn, Anne, 8 år, men kun en lille sofa med længde af ca. 110 cm.

Vi har haft en berettiget forventning om, at der for alle fire rejsedeltagere ville være sovepladser til rådighed af tilstrækkelig størrelse svarende til deltagernes alder og tilsvarende højde.”



Manglen blev på stedet straks påtalt via MyTravels servicetelefon, men klageren fik oplyst, at der ikke kunne gøres noget ved problemet, som omfattede alle hotellets toværelses lejligheder. Den følgende dag modtog MyTravel derfor en skriftlig klage fra kunden..

Da MyTravel ikke reagerede yderligere, var kunden derfor i samtlige 14 nætter nødt til at lade et af familiemedlemmerne sove på gulvet.



Klageren skriver videre: “Ved bestilling af rejsen via MyTravels hjemmeside opgav vi korrekt vores børns alder på hjemrejsetidspunktet til henholdsvis 11 og 8 år, og vi blev på intet tidspunkt præsenteret for forbehold omkring størrelsen af sovepladser. Desuden optræder de to børn helt ens på rejsebeviset.



Da vi således har haft en naturlig forventning om brugbare sovepladser til alle fire rejsedeltagere, men reelt kun havde tre sovepladser til rådighed, mener vi, at der foreligger en væsentlig mangel ved rejsen.”



Tjæreborg Rejser

Det indklagede bureau svarer bl.a.: “Vi må venligst henvise til hotelteksten i kataloget samt på internettet, hvor vi skriver under Hotel Santa Helena, opredningssenge i barnestørrelse 110 cm. Vi må forudsætte at De har læst og accepteret det forhold ved bestilling og indbetaling af rejsen.



I “Almindelige bestemmelser for deltagelse i ferierejser”, skriver vi under pkt. 1: “Indtegning til en rejse kan ske ved personlig, skriftlig eller telefonisk henvendelse til rejsebureauet samt via fax og internet. Indtegningen- og dermed oplysningerne og vilkårene i prislisten, kataloget og udleveret folder- er bindende for rejsebureauet og kunden, når depositum er rettidigt betalt, og rejsebevis er udstedt. Ved sin indbetaling forudsættes kunden at have accepteret de på rejsebeviset, i kataloget, i prisliste, på internettet og i udleveret folder”.



Det er korrekt, som De fik besked om, ifølge vort personale at alle opredningssenge til børn er 110 cm. Hotellet har ikke andre størrelser opredningssenge til børn. Da vi på internettet samt i vort katalog har gjort vore gæster opmærksomme på dette, ser vi os ikke i stand til at imødekomme Deres krav om kompensation.



Ankenævnet:



Ankenævnet lægger til grund, at klagerne ved bestillingen har oplyst alder på deres døtre til henholdsvis 8 og 11 år, hvilket ligeledes er angivet i rejsebeviset, der under “Specifikation” angiver “Børnerabat ekstraseng. Børnerabat”.



I udbudsmaterialet, der er en del af aftalegrundlaget, er om indkvarteringsforholdene i en 2-værelses lejlighed, bl.a. oplyst: “Opredning er sovesofa eller sammenklappelig seng. Også opredningssenge i barnestørrelse, 110 cm.”



Bureauet har i korrespondancen med klagerne bl.a. anført: “Det er korrekt, som De fik besked om ifølge vort personale, at alle opredningssenge til børn er 110 cm. Hotellet har ikke andre størrelser opredningssenge til børn…”.



Efter Ankenævnets opfattelse findes klagerne i forbindelse med aftalens indgåelse med rette at kunne forvente, at opredning til de to børn ville være enten sovesofa eller sammenklappelig seng, og klagerne findes således- når andet ikke udtrykkeligt er nævnt i rejsebeviset- ikke at skulle acceptere blot at få stillet en opredningsseng i børnestørrelse, 110 cm, til rådighed.

Bureauet burde i stedet for klart og tydeligt have gjort klagerne bekendt med, at “hotellet ikke (har) andre størrelser opredningssenge til børn”.



På denne baggrund og under hensyn til, at afhjælpning ikke fandt sted under opholdet, finder Ankenævnet, at rejsen har været behæftet med en mangel, der berettiger klagerne til et nedslag i rejsens pris.

Nedslaget fastsættes efter en samlet vurdering skønsmæssigt til i alt 2.300 kr.



Som følge heraf bestemmes, at Tjæreborg Rejser skal betale 2.300 kr. til klagerne. Samt betale klagegebyret på 250 kr.



Efterspil:

Kjeld Gadegaard, salgschef i Tjæreborg Rejser: – Vi er ikke glade for kendelsen, og ønsker naturligvis ikke, at andre kunder skal opleve det samme som klageren. Derfor har vi nu besluttet – når kunderne bestiller – at læse en tekst op, som klart fortæller, at opredningssengen kun er 110 cm.. Også på Internettet står teksten. For at være helt sikre på, at der ikke kan opstå misforståelser, lægger vi desuden den samme tekst som et bilag til rejsebeviset. Så skulle problemet ikke gerne kunne opstå igen.

Skrevet af