Gravrøveri efter kæmpekrak

Der er hård kamp blandt flere rejsebureauer om at hjælpe og samtidig få fingrene i de ca. 6.400 gæster, som ikke kommer på ferie med Øster Lindet Rejser-koncernen, der gik konkurs i mandags. Krakket, der formentlig bliver det næststørste i rejsebranchen, rammer bl.a. også Thinggaard Rejser og EuroPas.



De 6.400, der har betalt rejser med Øster Lindet, kan – hvis det er en pakkerejse med transport og ophold – få pengene retur fra Rejsegarantifonden.



Eller de kan i et andet rejsebureau bruge kvitteringen for det indbetalte beløb til en ny ferie. Herefter får det nye rejsebureau pengene fra garantifonden.



Mens MyTravel, Star Tour og Bravo Tours efter krakket udsendte pressemeddelelser om, at de var klar til at overtage Øster Lindet-gæster, valgte bl.a. Dansk Fri Ferie at købe såkaldte ”ad-word” hos Google; i dette tilfælde ord som ”Øster Lindet Rejser,” Thinggaard Rejser” og ”EuroPas Rejser.” Med disse ad-words kommer Dansk Fri Ferie op i toppen, når der googles på de tre nævnte krakkede rejsebureauer.



”Vi har købt ad-words’ne og betaler fra 50 øre til 10 kr. pr. klik til Google når man klikker ind på vores hjemmeside via Google,” siger direktør i Dansk Fri Ferie, Peter Anker Jensen, til Take Off.



Men den går ikke, siger adm. direktør Allan Qvist fra Kilroys gruppedivision, Team Benns, til Take Off.



”Man krænker et varemærket, i dette tilfælde Øster Lindet Rejser. Det generer mig, at der er så mange gravrøvere. At bruge ulovlige metoder er ulækkert og uetisk,” siger Allan Qvist og tilføjer, at Team Benns i snit en gang om ugen oplever, at et andet rejsebureau med ad-words prøver at snylte på Team Benns.



”Det krænkende rejsebureau får 24 timer til at fjerne ad-wordet – ellers ryger sagen til vores advokat.”



”Men der er en del lovløshed på internettet. Jeg er måske lidt pernitten, men jeg bliver irriteret over at nogle rejsebureauer fremstiller sig som filantroper der hjælper de berørte gæster – når det kun drejer sig om at tjene mange penge,” siger Allan Qvist.



Men Dansk Fri Ferie melder hus forbi. ”Google afviser kun et ad-word, hvis navnet, Øster Lindet Rejser, er et registret varemærke – og det bruger man ikke rigtig i Danmark,” siger Peter Anker Jensen.





HB


Skrevet af