SAS-redning milliarder værd for dansk turisme

”Redningen af SAS er milliarder værd for dansk turisme. Den betyder, at SAS opretholder – og på sigt udbygger – sit interkontinentale rutenet. Det vil have stor betydning for lukrative markeder som fx. USA, Japan og det nye, lovende kinesiske marked – samt at Københavns Lufthavn opretholder sin status som international trafikknudepunkt. Det bl.a. har stor betydning for de mange turister, der besøger København på city breaks.”



Det siger Danmarks Turistråds adm. direktør, Ulrik Bülow, der oplyser, at flere af de oversøiske markeder netop nu har et stort potentiale for dansk turisme.




Det gælder fx. Kina med 30 mio. rejselystne millionærer. Nye aftaler mellem den kinesiske regering og EU-landene gør, at millioner af andre velhavende kinesere nu kan få turistvisa til Europa.



”Det er i høj grad flyselskaberne, der sidder med nøglen til succes eller fiasko på det kinesiske marked. Destinationer med få flyforbindelser til Kina kan blive taberne. Kan kineserne ikke flyve med SAS til København – tager de

Lufthansa til Tyskland eller Finnair til Finland. Derfor hilser jeg med stor glæde SAS’ nye rute til mellem København og Shanghai,” siger Ulrik Bülow.




Han oplyser, at turister fra Kina i løbet af tre-fire år kan skabe en omsætning i dansk turisme på en halv mia. kr.



”Når det fx. gælder USA, er SAS eneste selskab, der flyver direkte mellem USA og København. En nedlægning af disse ruter ville være en katastrofe for dansk turisme. Netop nu kan vi konstatere, at de amerikanske turister efter 11. september vender tilbage til Danmark. I januar i år var der 23% flere amerikanske turistovernatninger i Danmark end i januar 2003,” siger Ulrik Bülow.




Amerikanske turister har det højeste døgnforbrug i Danmark – 1625 kr. Også de japanske og kinesiske turister har et meget højt døgnforbrug.



Turister fra USA omsatte i 2002 for 650 mio. kr. i Danmark – det tilsvarende tal fra det japanske marked var 162 mio. kr.

Skrevet af