Amadeus opfordrer rejsebureauer til sammenhold

Der er stor forskel på, hvordan topdirektører formulerer sig i f.eks. egne nyhedsbreve. Nogle siger ikke en dyt, andre er heldigvis direkte. En af de sidstnævnte er svenske Janchrister Egnefors, adm. direktør for CRS-systemet Amadeus Scandinavia.



I første udgave af Amadeus’ elektroniske nyhedsbrev, Dialogen, skriver Egnefors, bl.a.: ”Stærke kræfter vil sprænge kæden mellem flyselskaber, rejsebureauer og rejsende. Ifølge en undersøgelse finder rejsebureauerne i ni ud af ti tilfælde bedre priser, end rejsende selv på nettet. En anden undersøgelse viser, at 20-25% af lokkepriserne på flyselskabernes hjemmesider i realiteten ikke er mulige at booke.”



Han fortsætter: ”Trods dette får flyselskaberne rejsende til at tro, at det er billigst at henvende sig direkte til dem – hvilket de rejsende fortsat vil tro, hvis vi ikke sammen kan korrigere dette billede. Vi må derfor forene vores kræfter og ved fælles indsats forsvare rejsebureaukanalen – inklusive rejsebureauernes web-kanal.”



Amadeus var indtil i år forsigtig i sin opkøbsstrategi, men kontrollerer nu Opodo, Europas største online rejsebureau. I Skandinavien har Amadeus købt SAS’ aktiepost i Travellink og fortsætter med aggressivt at markedsføre dette rejsebureau.



”Vores job er at vise flyselskaberne, at det kan betale sig at være med i systemet, mens jeres (rejsebureauer, -red) opgave er at vise de rejsende, at det kan betale sig at gå til et rejsebureau,” skriver Janchrister Egnefors.



Se mere på hjemmesiden: dialogen.sca.amadeus.com

Skrevet af