Debat: Misforståelse at der er pilotmangel





Af Jakob S. Sandager



Da jeg gerne vil holde mig opdateret i en spændende branche, hvor jeg er så heldig at have mit arbejde, læser jeg dagligt Take Offs hjemmeside.



Nu har jeg læst det mange gange, til ulidelighed: Mangel på piloter.



Der er IKKE mangel på piloter.

Ingen kan spå om fremtiden, men der er ingen grund til at tro, at nogen mangel på piloter lurer i Danmark.



Et utal danske piloter går rundt uden job, simpelthen fordi de udgifter forbundet med at få et job, er ved at være så groteske at det aldrig nogensinde kommer til at blive indkomstmæssigt forsvarligt.



I dag er det nærmest helt uhørt at få job efter endt uddannelse.



Man skal have en Typerating, dvs. uddannelse på en specifik flytype, det koster typisk 200.000 kr. oven i uddannelsen, som koster i omegnen af 650.000 kr.



Så kan man være heldig at få et job, ellers skal man ud og købe linetraining på det fly, man nu er uddannet på, her kan man så lægge yderligere et sted mellem 100.000-150.000 oven i hatten.

Og så er man så småt ved at være interessant for de ynkelige flyselskaber, som ikke vil tage et ansvar for at sikre en fremtidig tilstrømning af piloter.



Faktum er, at i dag er det normalt at kræve i omegnen af 1.000-2.500 timer total flyvetid OG som regel 500 timer på typen. Disse timer får man ikke bare. Modsat hvad flere selskaber tilsyneladende tror.



Og det er jo så let at klynke uden at ville tage et ansvar for sin egen fremtid. Typisk for danske flyselskaber. Ja typisk for hele flybranchen.



Og så til et andet emne, jeg læste i Fredagsklummenn.

Ja jeg er pilot. Flyver dog ikke i Danmark, men lad mig tilføje en ting angående jeres holdning til kabinepersonales arbejde. I ved vist ikke, hvad det går ud på. Eller hvor hårdt det er.



Der er en stor nedslidning blandt kabinepersonalet, som må arbejde lange dage, slæbe og skubbe rundt på tunge trolleys og løfte passagerers tunge bagage op i overhead compartments osv.



Ja måske er de lette at erstatte, som udgangspunkt, men det koster i omegnen af 100.000 kr. at uddanne et kabinepersonale. Og uddannedes erfaring, ind i mellem mange års erfaring, kan man ikke købe dig til.



SAS har deres problemer. Firmaet er en dinosaur som ikke brude eksistere i dagens branche, men ledelse og piloter og kabinepersonale og alle andre grupper har et fælles ansvar og burde trække i samme retning.



Men frustrationerne fra nogle personelgruppers side kan jeg sagtens forstå, som insider i branchen.

Skrevet af