SAS får ny chance

SAS opdeles i foråret i tre nationale skandinaviske selskaber samt et selskab til interkontinentale flyvninger. Dette skal strømline SAS og vil samtidig rydde op i junglen af fagforeninger, som tynger SAS.



Men forhandlingerne om sparekravet på 1,6 mia. kroner fortsætter mellem SAS og enkelte magtfulde faggrupper. Mens de norske SAS-ansatte har bøjet sig for SAS’ koncernchef Jørgen Lindegaards krav, stritter svenske og især danske piloter og kabineansatte imod. Og det kan koste danske job.



Jørgen Lindegaard siger, at SAS kan havne i en situation, hvor norske SAS-ansatte erstatter danske, hvis danskerne nægter at leve op til sparekravene.



”Jeg interesserer mig ikke for de ansattes nationalitet. De, der ikke vil være med, kommer til at tage konsekvensen. Og de, der leverer, får fordelene. Det er så banalt og åbenlyst, at det burde vække til eftertanke overalt,” siger han.



Jørgen Lindegaard meddelte efter onsdagens bestyrelsesmøde, at han har forlænget fristen for at nå til enighed om en ny overenskomst til et ekstraordinært bestyrelsesmøde 23. marts.



Jørgen Lindegaard begrunder beslutningen med, at SAS’ administration i dag er for kompleks, sammenlignet med fx. Maersk Airs og Sterling.



”Med 39 fagforeninger, tre skattelovgivninger osv. har vi gjort alting gange tre. Vi har administration i Stockholm, København og Oslo. Vi har aldrig udnyttet stordriftsfordele, vi har haft,” siger han.

Skrevet af