Hurtigruten skal have bedre salg i ydersæson

Hurtigrute- koncernen kendes i Danmark primært på grund af Hurtigrutens trafik langt den norske kyst og sæsonbetonede cruise i Grønland og Sydamerika. Det går ikke alt for godt med regnskabsresultatet. 4. kvartal skuffede med 331 mio. i minus før skat, skriver boarding. no.



Selve forretningsområdet Hurtigruten havde et minus i driftsindtægterne på 50 mio. kr. i 4. kvartal, men det er der en fornuftig forklaring på, nemlig at der sidste år blev udlejet kapacitet til olieindustrien for 55 mio. kr.



Det rører imidlertid ved den kendsgerning, at det er dyrt at have så mange skibe, når sæsonen er forbi, og man skal sejle tyndt belagt i efterår og vinter – og end ikke kan udnytte kapaciteten.



For hele koncernen gælder sikkert adm. direktør Olav Fjells ord: “Store forbedringer skal gennemføres. Omfattende ændringer er nødvendig for at skabe et lønsomt selskab. Der skal hovedfokus på salg. Vi må øge indtægterne ved at udnytte ledig kapacitet uden for højsæsonen.



Vi arbejder også med at effektivisere organisationen i og uden for Norge. Underskuddet skal begrænses i 2008, og vi regner med overskud i 2009.”

Skrevet af