SAS: Flyv med ren samvittighed

Lukke butikken er altid en dårlig forretningsmodel, selv om det er, hvad miljøeksperter af hensyn til CO2-udviklingen som en provokation anbefaler flyselskaberne. Men hvordan komme fra København til New York, Beijing eller Nairobi i vore dage uden fly?



Klimabevidste flyselskaber ændrer strategier, skriver Information. Og som et af de allerførste selskaber i verden planlægger SAS nu at tilbyde sine flypassagerer en ‘CO2-kompensationsordning’, der skal kunne lette presset på klimaet og den dårlige samvittighed.



»Til foråret planlægger vi at præsentere et tilbud til vore kunder om at kompensere for det konkrete CO2-udslip, deres rejse giver anledning til,« siger Martin Porsgaard Nielsen, miljøchef i SAS-koncernen, om ordningen, som nogle hilser velkommen med entusiasme, mens andre taler om ‘aflad’.



SAS-modellen tilbyder kunden at betale et beløb, der efterfølgende investeres i et grønt projekt, som mindsker CO2-udledningerne. Beløbets størrelse fastlægges, så den CO2-dæmpende effekt af investeringen netop svarer til den CO2-udledning, som den pågældende passagers rejse giver anledning til.



»Allerede i dag har vi på SAS’ hjemmeside en CO2-kalkulator, der kan fortælle kunderne, hvor meget CO2 deres rejse vil være årsag til. Med det nye tilbud vil man kunne få pålagt sin billetpris det lille ekstrabeløb, som det koster at kompensere CO2-udslippet,« siger miljøchefen til Information.



SAS vil sætte eksperter til at forvalte de projekter rundt om i verden, der skal neutralisere udledningerne.

Skrevet af